Transgenderová problematika ve školách - zkušenosti, postoje a znalosti českých učitelů
Transgender issues in schools - experiences, attitude and knowledge of Czech teachers
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196994Identifikátory
SIS: 253778
Kolekce
- Kvalifikační práce [20301]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Moravcová, Kateřina
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
29. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
transgender žák, transgenderová tematika, školní prostředí, učitelé, zkušenosti, postoje, transfobie, znalostiKlíčová slova (anglicky)
Transgender student, Transgender topics, School environment, Teachers, Experiences, Attitudes, Transphobia, KnowledgeTransgenderová tematika zahrnuje komplexní otázky genderové identity, společenského přijetí a vzdělávacích potřeb žáků. Transgender žáci tvoří skupinu se speciálními potřebami a ohroženou vícero faktory rizikových jevů. Úlohou školy by mělo být zajistit rovný přístup ke vzdělání a bezpečné prostředí všem žákům, tedy i žákům odlišné genderové identity. Zároveň je povinna u žáků rozvíjet osobnostně-sociální kompetence a demokratické hodnoty související s empatií, tolerancí a respektem k menšinám a odlišnostem mezi jedinci. Naplnění těchto cílů však může pro učitele představovat náročné výzvy. Transgenderová tematika je v českém školství relativně nové a zatím málo zmapované téma, které bylo doposud zkoumáno zpravidla jako součást širší tematiky. Proto si tato diplomová práce kladla za cíl zprostředkovat hlubší vhled do dané problematiky. Konkrétně se v rámci dotazníkového šetření zaměřila na zkušenosti, postoje a znalosti českých učitelů základních a středních škol z hlediska transgenderové tematiky (N = 1304). Výsledky studie poukazují na zvyšující se počty transgender žáků ve vyučování (p < 0,001; 55 % vyučujících se alespoň jednou setkalo s transgender žákem ve vyučování), což přináší nové požadavky na pedagogickou praxi. Z hlediska postojů k transgenderové tematice panuje mezi učiteli značná...
The topic of transgender issues encompasses complex questions regarding gender identity, social acceptance, and the educational needs of students. Transgender students represent a group with specific needs, often facing multiple risk factors. The role of schools is to ensure equal access to education and a safe environment for all students, including those with diverse gender identities. Moreover, schools are tasked with fostering personal and social competencies as well as democratic values, such as empathy, tolerance, and respect for minorities and individual differences. Meeting these objectives, however, can pose significant challenges for educators. Transgender issues remain a relatively new and underexplored topic in the Czech educational system, previously studied only as part of broader topics. This thesis aimed to provide a deeper insight into this issue. Specifically, it focused on the experiences, attitudes, and knowledge of Czech primary and secondary school teachers regarding transgender topics through a questionnaire survey. The results of the study point to increasing numbers of transgender student in the classroom (p < 0.001; 55 % of teachers had at least one transgender student in the classroom), which brings new demands on pedagogical practice. There is considerable variability...