Zobrazit minimální záznam

The Influence of Insect Representation on Its Recognition
dc.contributor.advisorJanštová, Vanda
dc.creatorKopecký, Martin
dc.date.accessioned2025-02-21T10:02:27Z
dc.date.available2025-02-21T10:02:27Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196990
dc.description.abstractHmyz je nejrozšířenějším hmyzem planety a má obrovské ekosystémové služby. I přes to bývá často považován za nedůležitý a odporný. Také znalosti o hmyzu bývají často nízké, a to i přes to, že hmyz je ideální pro studium ve škole přímo na živých zástupcích. Další výhodou hmyzu je jeho tvarová rozmanitost, která je pro můj výzkum nutná. Moje diplomová práce se zabývá vybranými faktory, které by mohly ovlivnit rozpoznávání zástupců hmyzu. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda má konkrétní typ zobrazení (silueta, perokresba, fotografie) na rozpoznání vybraných zástupců hmyzu. Kromě toho jsem testoval také další vlivy jako gender, typ školy, ročník, chov mazlíčků, bydliště, schopnost vyjmenovat 5 zástupců hmyzu a postoje k hmyzu. Kromě vlivů na zobrazení jsem zkoumal, kteří zástupci jsou nejčastěji zaměňováni, faktory ovlivňující postoje k hmyzu a nejčastěji vzpomínané zástupce hmyzu. Ke sběru dat jsem použil test s demografickými otázkami ve třech variantách, které se lišili pouze typem zobrazení (siluety, perokresby, fotografie). Výzkumu se účastnilo 600 žáků šestých a devátých ročníků. Výsledky ukazují, že neexistuje signifikantní vliv zobrazení hmyzu na úspěšnost poznání vybraných zástupců hmyzu. Výsledkem práce je tedy zjištění, že neexistuje jedno lepší zobrazení, které by bylo nutné používat, ale...cs_CZ
dc.description.abstractInsects are the most widespread animals on the planet and provide many important ecosystem services. Despite this, they are often seen as unimportant or disgusting. Knowledge about insects is also often low, even though they are perfect for studying in schools using live examples. Another advantage of insects is their diverse shapes, which are important for my research. My thesis focuses on selected factors that could influence how people recognize different insect species. The main goal of the study was to find out if the type of image (silhouette, line drawing, photo) affects how well students recognize specific insects. I also tested other factors, such as gender, school type, grade level, having pets, place of residence, the ability to name five insect species, and attitudes toward insects. To collect data, I used a test with demographic questions and three versions of visual materials (silhouettes, line drawings, photos). A total of 600 students from 6th and 9th grades participated. The results show that the type of image does not significantly affect how well students recognize insects. This means there is no single "best" type of image to use-it is possible to use any type or even switch between them. Older students performed better than younger ones, but grade level did not affect their...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectHmyzcs_CZ
dc.subjectrozpoznánícs_CZ
dc.subjecturčovánícs_CZ
dc.subjectperokresbacs_CZ
dc.subjectfotografiecs_CZ
dc.subjectsiluetacs_CZ
dc.subjectzobrazenícs_CZ
dc.subjectpostoje k hmyzucs_CZ
dc.subjectzáměny hmyzucs_CZ
dc.subjectInsectsen_US
dc.subjectrecognitionen_US
dc.subjectidentificationen_US
dc.subjectline drawingen_US
dc.subjectphotographen_US
dc.subjectsilhouetteen_US
dc.subjectrepresentation of insectsen_US
dc.subjectattitudes toward insectsen_US
dc.subjectinsect confusionen_US
dc.titleVliv zobrazení zástupců hmyzu na jeho rozpoznánícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-28
dc.description.departmentDepartment of Biology Educationen_US
dc.description.departmentKatedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId241198
dc.title.translatedThe Influence of Insect Representation on Its Recognitionen_US
dc.contributor.refereeŘíhová, Dagmar
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Biology for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství biologie pro střední školy - Učitelství chemie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Biology for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství biologie pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Biology Educationen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství biologie pro střední školy - Učitelství chemie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Biology for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství biologie pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Biology for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csHmyz je nejrozšířenějším hmyzem planety a má obrovské ekosystémové služby. I přes to bývá často považován za nedůležitý a odporný. Také znalosti o hmyzu bývají často nízké, a to i přes to, že hmyz je ideální pro studium ve škole přímo na živých zástupcích. Další výhodou hmyzu je jeho tvarová rozmanitost, která je pro můj výzkum nutná. Moje diplomová práce se zabývá vybranými faktory, které by mohly ovlivnit rozpoznávání zástupců hmyzu. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda má konkrétní typ zobrazení (silueta, perokresba, fotografie) na rozpoznání vybraných zástupců hmyzu. Kromě toho jsem testoval také další vlivy jako gender, typ školy, ročník, chov mazlíčků, bydliště, schopnost vyjmenovat 5 zástupců hmyzu a postoje k hmyzu. Kromě vlivů na zobrazení jsem zkoumal, kteří zástupci jsou nejčastěji zaměňováni, faktory ovlivňující postoje k hmyzu a nejčastěji vzpomínané zástupce hmyzu. Ke sběru dat jsem použil test s demografickými otázkami ve třech variantách, které se lišili pouze typem zobrazení (siluety, perokresby, fotografie). Výzkumu se účastnilo 600 žáků šestých a devátých ročníků. Výsledky ukazují, že neexistuje signifikantní vliv zobrazení hmyzu na úspěšnost poznání vybraných zástupců hmyzu. Výsledkem práce je tedy zjištění, že neexistuje jedno lepší zobrazení, které by bylo nutné používat, ale...cs_CZ
uk.abstract.enInsects are the most widespread animals on the planet and provide many important ecosystem services. Despite this, they are often seen as unimportant or disgusting. Knowledge about insects is also often low, even though they are perfect for studying in schools using live examples. Another advantage of insects is their diverse shapes, which are important for my research. My thesis focuses on selected factors that could influence how people recognize different insect species. The main goal of the study was to find out if the type of image (silhouette, line drawing, photo) affects how well students recognize specific insects. I also tested other factors, such as gender, school type, grade level, having pets, place of residence, the ability to name five insect species, and attitudes toward insects. To collect data, I used a test with demographic questions and three versions of visual materials (silhouettes, line drawings, photos). A total of 600 students from 6th and 9th grades participated. The results show that the type of image does not significantly affect how well students recognize insects. This means there is no single "best" type of image to use-it is possible to use any type or even switch between them. Older students performed better than younger ones, but grade level did not affect their...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
thesis.grade.code2
dc.contributor.consultantMourek, Jan
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV