dc.contributor.advisor | Janštová, Vanda | |
dc.creator | Kopecký, Martin | |
dc.date.accessioned | 2025-02-21T10:02:27Z | |
dc.date.available | 2025-02-21T10:02:27Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196990 | |
dc.description.abstract | Hmyz je nejrozšířenějším hmyzem planety a má obrovské ekosystémové služby. I přes to bývá často považován za nedůležitý a odporný. Také znalosti o hmyzu bývají často nízké, a to i přes to, že hmyz je ideální pro studium ve škole přímo na živých zástupcích. Další výhodou hmyzu je jeho tvarová rozmanitost, která je pro můj výzkum nutná. Moje diplomová práce se zabývá vybranými faktory, které by mohly ovlivnit rozpoznávání zástupců hmyzu. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda má konkrétní typ zobrazení (silueta, perokresba, fotografie) na rozpoznání vybraných zástupců hmyzu. Kromě toho jsem testoval také další vlivy jako gender, typ školy, ročník, chov mazlíčků, bydliště, schopnost vyjmenovat 5 zástupců hmyzu a postoje k hmyzu. Kromě vlivů na zobrazení jsem zkoumal, kteří zástupci jsou nejčastěji zaměňováni, faktory ovlivňující postoje k hmyzu a nejčastěji vzpomínané zástupce hmyzu. Ke sběru dat jsem použil test s demografickými otázkami ve třech variantách, které se lišili pouze typem zobrazení (siluety, perokresby, fotografie). Výzkumu se účastnilo 600 žáků šestých a devátých ročníků. Výsledky ukazují, že neexistuje signifikantní vliv zobrazení hmyzu na úspěšnost poznání vybraných zástupců hmyzu. Výsledkem práce je tedy zjištění, že neexistuje jedno lepší zobrazení, které by bylo nutné používat, ale... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Insects are the most widespread animals on the planet and provide many important ecosystem services. Despite this, they are often seen as unimportant or disgusting. Knowledge about insects is also often low, even though they are perfect for studying in schools using live examples. Another advantage of insects is their diverse shapes, which are important for my research. My thesis focuses on selected factors that could influence how people recognize different insect species. The main goal of the study was to find out if the type of image (silhouette, line drawing, photo) affects how well students recognize specific insects. I also tested other factors, such as gender, school type, grade level, having pets, place of residence, the ability to name five insect species, and attitudes toward insects. To collect data, I used a test with demographic questions and three versions of visual materials (silhouettes, line drawings, photos). A total of 600 students from 6th and 9th grades participated. The results show that the type of image does not significantly affect how well students recognize insects. This means there is no single "best" type of image to use-it is possible to use any type or even switch between them. Older students performed better than younger ones, but grade level did not affect their... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Hmyz | cs_CZ |
dc.subject | rozpoznání | cs_CZ |
dc.subject | určování | cs_CZ |
dc.subject | perokresba | cs_CZ |
dc.subject | fotografie | cs_CZ |
dc.subject | silueta | cs_CZ |
dc.subject | zobrazení | cs_CZ |
dc.subject | postoje k hmyzu | cs_CZ |
dc.subject | záměny hmyzu | cs_CZ |
dc.subject | Insects | en_US |
dc.subject | recognition | en_US |
dc.subject | identification | en_US |
dc.subject | line drawing | en_US |
dc.subject | photograph | en_US |
dc.subject | silhouette | en_US |
dc.subject | representation of insects | en_US |
dc.subject | attitudes toward insects | en_US |
dc.subject | insect confusion | en_US |
dc.title | Vliv zobrazení zástupců hmyzu na jeho rozpoznání | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-28 | |
dc.description.department | Department of Biology Education | en_US |
dc.description.department | Katedra učitelství a didaktiky biologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 241198 | |
dc.title.translated | The Influence of Insect Representation on Its Recognition | en_US |
dc.contributor.referee | Říhová, Dagmar | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství chemie pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství biologie pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky biologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Biology Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství chemie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství biologie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Hmyz je nejrozšířenějším hmyzem planety a má obrovské ekosystémové služby. I přes to bývá často považován za nedůležitý a odporný. Také znalosti o hmyzu bývají často nízké, a to i přes to, že hmyz je ideální pro studium ve škole přímo na živých zástupcích. Další výhodou hmyzu je jeho tvarová rozmanitost, která je pro můj výzkum nutná. Moje diplomová práce se zabývá vybranými faktory, které by mohly ovlivnit rozpoznávání zástupců hmyzu. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda má konkrétní typ zobrazení (silueta, perokresba, fotografie) na rozpoznání vybraných zástupců hmyzu. Kromě toho jsem testoval také další vlivy jako gender, typ školy, ročník, chov mazlíčků, bydliště, schopnost vyjmenovat 5 zástupců hmyzu a postoje k hmyzu. Kromě vlivů na zobrazení jsem zkoumal, kteří zástupci jsou nejčastěji zaměňováni, faktory ovlivňující postoje k hmyzu a nejčastěji vzpomínané zástupce hmyzu. Ke sběru dat jsem použil test s demografickými otázkami ve třech variantách, které se lišili pouze typem zobrazení (siluety, perokresby, fotografie). Výzkumu se účastnilo 600 žáků šestých a devátých ročníků. Výsledky ukazují, že neexistuje signifikantní vliv zobrazení hmyzu na úspěšnost poznání vybraných zástupců hmyzu. Výsledkem práce je tedy zjištění, že neexistuje jedno lepší zobrazení, které by bylo nutné používat, ale... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Insects are the most widespread animals on the planet and provide many important ecosystem services. Despite this, they are often seen as unimportant or disgusting. Knowledge about insects is also often low, even though they are perfect for studying in schools using live examples. Another advantage of insects is their diverse shapes, which are important for my research. My thesis focuses on selected factors that could influence how people recognize different insect species. The main goal of the study was to find out if the type of image (silhouette, line drawing, photo) affects how well students recognize specific insects. I also tested other factors, such as gender, school type, grade level, having pets, place of residence, the ability to name five insect species, and attitudes toward insects. To collect data, I used a test with demographic questions and three versions of visual materials (silhouettes, line drawings, photos). A total of 600 students from 6th and 9th grades participated. The results show that the type of image does not significantly affect how well students recognize insects. This means there is no single "best" type of image to use-it is possible to use any type or even switch between them. Older students performed better than younger ones, but grade level did not affect their... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky biologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
dc.contributor.consultant | Mourek, Jan | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |