dc.contributor.advisor | Mourek, Jan | |
dc.creator | Surgota, Josef | |
dc.date.accessioned | 2025-02-21T10:02:14Z | |
dc.date.available | 2025-02-21T10:02:14Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196989 | |
dc.description.abstract | Cévní soustava člověka patří mezi stěžejní kapitoly výuky biologie člověka na středních školách. Srdce je v této kapitole téma, které u některých studentů právem vzbuzuje silné emoce. Novější studie ukazují, že studenti biologie mají potíže s pochopením pojmů a fungování lidské cévní soustavy, zejména s pochopením stavby a fungování srdce. Cílem práce je vytvoření výukového celku k tématu Srdce a funkční anatomie cévní soustavy. Výukový celek se opírá o významné miskoncepce, zapojení první pomoci a formování postojů k tématu i výuce samotné. Struktura výukového celku je tvořena třemi vyučovacími hodinami s využitím různých výukových metod. Funkčnost výukového celku byla ověřena ve třech etapách prostřednictvím reálné výuky a didaktického testu, zadaného před výukou a po výuce. Výukový celek odhalil významné miskoncepce, pomohl studentům zorientovat se v tématu, podnítil osvojení praktických dovedností během výuky a podpořil tvorbu pozitivních postojů k tématu a výuce. Výukový celek slouží jako odrazový můstek, od kterého se mohou středoškolští učitelé odrazit během jejich vlastní výuky biologie člověka. Klíčová slova: srdce, miskoncepce, první pomoc, formování postojů | cs_CZ |
dc.description.abstract | The human vascular system is one of the core chapters of human biology teaching in secondary schools. The heart is a topic in this chapter that rightly evokes strong emotions in some students. More recent studies show that biology students have difficulty understanding the concepts and functioning of the human vascular system, particularly understanding the structure and functioning of the heart. The aim of the work is to create a teaching unit on the topic Heart and functional anatomy of the vascular system. The teaching unit is based on important misconceptions, the involvement of first aid and the formation of attitudes towards the topic and the teaching itself. The structure of the teaching unit consists of three lessons using different teaching methods. The functionality of the teaching unit was verified in three stages through real teaching and a didactic test given before and after teaching. The teaching unit revealed important misconceptions, helped students to catch themselves in the topic, stimulated the acquisition of practical skills during teaching and supported the creation of positive attitudes towards the topic and teaching. The lesson unit serves as a springboard for high school teachers to bounce off of during their own teaching of human biology. Key words: heart, misconceptions,... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | srdce | cs_CZ |
dc.subject | miskoncepce | cs_CZ |
dc.subject | první pomoc | cs_CZ |
dc.subject | formování postojů | cs_CZ |
dc.subject | Heart | en_US |
dc.subject | misconceptions | en_US |
dc.subject | first aid | en_US |
dc.subject | attitude formation | en_US |
dc.title | Cévní soustava člověka ve výuce biologie na gymnáziu | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-29 | |
dc.description.department | Department of Biology Education | en_US |
dc.description.department | Katedra učitelství a didaktiky biologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 242772 | |
dc.title.translated | Human blood system in high school biological education | en_US |
dc.contributor.referee | Blažová, Kateřina | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství chemie pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství biologie pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky biologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Biology Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství chemie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství biologie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Cévní soustava člověka patří mezi stěžejní kapitoly výuky biologie člověka na středních školách. Srdce je v této kapitole téma, které u některých studentů právem vzbuzuje silné emoce. Novější studie ukazují, že studenti biologie mají potíže s pochopením pojmů a fungování lidské cévní soustavy, zejména s pochopením stavby a fungování srdce. Cílem práce je vytvoření výukového celku k tématu Srdce a funkční anatomie cévní soustavy. Výukový celek se opírá o významné miskoncepce, zapojení první pomoci a formování postojů k tématu i výuce samotné. Struktura výukového celku je tvořena třemi vyučovacími hodinami s využitím různých výukových metod. Funkčnost výukového celku byla ověřena ve třech etapách prostřednictvím reálné výuky a didaktického testu, zadaného před výukou a po výuce. Výukový celek odhalil významné miskoncepce, pomohl studentům zorientovat se v tématu, podnítil osvojení praktických dovedností během výuky a podpořil tvorbu pozitivních postojů k tématu a výuce. Výukový celek slouží jako odrazový můstek, od kterého se mohou středoškolští učitelé odrazit během jejich vlastní výuky biologie člověka. Klíčová slova: srdce, miskoncepce, první pomoc, formování postojů | cs_CZ |
uk.abstract.en | The human vascular system is one of the core chapters of human biology teaching in secondary schools. The heart is a topic in this chapter that rightly evokes strong emotions in some students. More recent studies show that biology students have difficulty understanding the concepts and functioning of the human vascular system, particularly understanding the structure and functioning of the heart. The aim of the work is to create a teaching unit on the topic Heart and functional anatomy of the vascular system. The teaching unit is based on important misconceptions, the involvement of first aid and the formation of attitudes towards the topic and the teaching itself. The structure of the teaching unit consists of three lessons using different teaching methods. The functionality of the teaching unit was verified in three stages through real teaching and a didactic test given before and after teaching. The teaching unit revealed important misconceptions, helped students to catch themselves in the topic, stimulated the acquisition of practical skills during teaching and supported the creation of positive attitudes towards the topic and teaching. The lesson unit serves as a springboard for high school teachers to bounce off of during their own teaching of human biology. Key words: heart, misconceptions,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky biologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |