Výběr dalšího cizího jazyka u ukrajinských žáků s přihlédnutím k ruskému jazyku jako jedné z možností
A Selection of Another Foreign Language by Ukrainian Pupils Taking Into Account Russian as a One of Possibilities
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196689Identifikátory
SIS: 272338
Kolekce
- Kvalifikační práce [19350]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rozboudová, Lenka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství ruského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra rusistiky a lingvodidaktiky
Datum obhajoby
24. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
cizí jazyk, Ukrajina, ruský jazyk, případové studieKlíčová slova (anglicky)
foreign language, Ukraine, Russian, case studiesDiplomová práce je věnována problematice výběru dalšího cizího jazyka u ukrajinských žáků, kteří v důsledku války na Ukrajině přišli do České republiky a byli začleněni do českých základních a středních škol. Jejich volba je analyzována zejména s ohledem na ruský jazyk jako jednu z možností. Cílem práce je pomocí případových studií vyvrátit či potvrdit tvrzení týkající se toho, zda si tito žáci vybírají za druhý cizí jazyk ruštinu a z jakých důvodů. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou popsány příčiny válečného konfliktu na Ukrajině. Dále je srovnán český a ukrajinský vzdělávací systém a je přiblížen proces začleňování ukrajinských žáků do českých škol. Jedna kapitola se zabývá výukou cizích jazyků. Praktická část práce obsahuje případové studie vybraných ukrajinských žáků, kteří po příchodu do České republiky byli postaveni před volbu dalšího cizího jazyka. Tyto studie byly zpracovány na základě polostrukturovaných a narativních rozhovorů se žáky. Práce přináší zjištění, že ti, kteří si vybrali jiný než ruský jazyk, tak učinili z důvodu negativního vztahu k Ruské federaci. Zároveň se chtěli naučit nový jazyk. Žáci, kteří si zvolili ruštinu, využili příležitosti odpočinout si od náročné výuky vedené v českém jazyce. Avšak při volbě dalšího cizího jazyka byl...
The thesis is dedicated to the issue of next foreign language selection for Ukrainian students who have been coming to Czechia and were involved to Czech elementary schools and high schools. Their choice is being analyzed regarding Russian as one of possibilities. The goal of the thesis is to confirm or refute the claim saying if pupils are going to select Russian, and for what reasons, using case studies. The thesis is divided into theoretical and practical portions. Theoretical portion describes the causes of the war of Ukraine. Czech and Ukrainian educational systems are further compared each with the other, also the involving process of Ukrainian pupils is described here. One of chapters deals with the foreign language education. Practical portion contains case studies of selected Ukrainian pupils who were faced with a choice of second foreign language after the arrival to Czechia. Those studies were processed based on semi-structured and narrative interviews with those pupils. The thesis comes with the findings that those who selected foreign language other than Russian made their decision based on their negative relationship to Russia. But they still wanted to learn new language. Pupils who decided to select Russian utilized the opportunity to make some rest out of demanding learning being...