Zobrazit minimální záznam

Developmental language impairment as a risk factor for initial reading literacy development
dc.contributor.advisorKomorná, Marie
dc.creatorDvořáková, Dorota
dc.date.accessioned2025-02-11T11:35:26Z
dc.date.available2025-02-11T11:35:26Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196559
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá tématem osvojování si počáteční čtenářské gramotnosti u žáků s vývojovou dysfázií navštěvujících speciální základní školu pro žáky s vadami řeči. Cílem práce je vyhodnocení úrovně počáteční čtenářské gramotnosti žáků s vývojovou dysfázií a její srovnání s intaktní populací. Dále si diplomová práce klade za cíl porovnat výsledky v oblasti počáteční čtenářské gramotnosti u žáků s expresivním typem vývojové dysfázie a u žáků se smíšeným typem vývojové dysfázie, a tím zhodnotit dopad deficitů v porozumění řeči na rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti. V teoretické části diplomové práce je na základě studia odborné literatury charakterizována logopedická diagnóza vývojová dysfázie, dále jsou vymezeny terminologické pojmy související se čtenářskou gramotností a počáteční čtenářskou gramotností. Teoretická část diplomové práce také popisuje deficity jednotlivých jazykových struktur žáků s vývojovou dysfázií mající za následek zhoršené pronikání do oblasti počáteční čtenářské gramotnosti. V empirické části diplomové práce jsou představeny kazuistiky šesti vybraných žáků z druhého ročníku speciální základní školy pro žáky s vadami řeči. Výzkumné šetření probíhalo formou smíšeného výzkumu. Bylo realizováno testování úrovně jednotlivých oblastí počáteční gramotnosti žáků s vývojovou...cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with the topic of acquiring initial reading literacy of pupils with specific language impairment attending a special primary school for pupils with speech impediments. The aim of the thesis is to evaluate the level of initial reading literacy of pupils with specific language impairment and to compare it with the intact population. Furthermore, the diploma thesis aims to compare the results in the field of initial reading literacy of pupils with an expressive type of specific language impairment and pupils with a mixed type of specific language impairment, and thus to evaluate the impact of deficits in speech understanding on the development of initial reading literacy. In the theoretical part of the thesis, based on the study of scientific literature, the speech pathology diagnosis of specific language impairment is characterized, and terminological terms related to reading literacy and initial reading literacy are defined. The theoretical part of the thesis also describes the deficits of individual language structures of pupils with specific language impairment resulting in impaired penetration into the area of initial reading literacy. The empirical part of the thesis presents case studies of six selected pupils from the second year of a special primary school for pupils...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectPočáteční čtenářská gramotnostcs_CZ
dc.subjectjednoduchý model čtenícs_CZ
dc.subjectdekódování textucs_CZ
dc.subjectčtenís porozuměnímcs_CZ
dc.subjectžák s vývojovou dysfáziícs_CZ
dc.subjectspeciální školstvícs_CZ
dc.subjectInitial reading literacyen_US
dc.subjectsimple view of readingen_US
dc.subjectdecoding in readingen_US
dc.subjectreading withcomprehensionen_US
dc.subjectpupil with specific language impairmenten_US
dc.subjectspecial educationen_US
dc.titleVývojová dysfázie jakožto rizikový faktor v rozvoji počáteční čtenářské gramotnostics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-21
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId277114
dc.title.translatedDevelopmental language impairment as a risk factor for initial reading literacy developmenten_US
dc.contributor.refereeKotvová, Miroslava
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeech Therapyen_US
thesis.degree.disciplineLogopediecs_CZ
thesis.degree.programSpeech Therapyen_US
thesis.degree.programLogopediecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csLogopediecs_CZ
uk.degree-discipline.enSpeech Therapyen_US
uk.degree-program.csLogopediecs_CZ
uk.degree-program.enSpeech Therapyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá tématem osvojování si počáteční čtenářské gramotnosti u žáků s vývojovou dysfázií navštěvujících speciální základní školu pro žáky s vadami řeči. Cílem práce je vyhodnocení úrovně počáteční čtenářské gramotnosti žáků s vývojovou dysfázií a její srovnání s intaktní populací. Dále si diplomová práce klade za cíl porovnat výsledky v oblasti počáteční čtenářské gramotnosti u žáků s expresivním typem vývojové dysfázie a u žáků se smíšeným typem vývojové dysfázie, a tím zhodnotit dopad deficitů v porozumění řeči na rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti. V teoretické části diplomové práce je na základě studia odborné literatury charakterizována logopedická diagnóza vývojová dysfázie, dále jsou vymezeny terminologické pojmy související se čtenářskou gramotností a počáteční čtenářskou gramotností. Teoretická část diplomové práce také popisuje deficity jednotlivých jazykových struktur žáků s vývojovou dysfázií mající za následek zhoršené pronikání do oblasti počáteční čtenářské gramotnosti. V empirické části diplomové práce jsou představeny kazuistiky šesti vybraných žáků z druhého ročníku speciální základní školy pro žáky s vadami řeči. Výzkumné šetření probíhalo formou smíšeného výzkumu. Bylo realizováno testování úrovně jednotlivých oblastí počáteční gramotnosti žáků s vývojovou...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with the topic of acquiring initial reading literacy of pupils with specific language impairment attending a special primary school for pupils with speech impediments. The aim of the thesis is to evaluate the level of initial reading literacy of pupils with specific language impairment and to compare it with the intact population. Furthermore, the diploma thesis aims to compare the results in the field of initial reading literacy of pupils with an expressive type of specific language impairment and pupils with a mixed type of specific language impairment, and thus to evaluate the impact of deficits in speech understanding on the development of initial reading literacy. In the theoretical part of the thesis, based on the study of scientific literature, the speech pathology diagnosis of specific language impairment is characterized, and terminological terms related to reading literacy and initial reading literacy are defined. The theoretical part of the thesis also describes the deficits of individual language structures of pupils with specific language impairment resulting in impaired penetration into the area of initial reading literacy. The empirical part of the thesis presents case studies of six selected pupils from the second year of a special primary school for pupils...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV