Zobrazit minimální záznam

Possibilities of using supervision in the profession of a profession educator
dc.contributor.advisorFelcmanová, Lenka
dc.creatorŽatecká, Aneta
dc.date.accessioned2025-02-10T10:07:11Z
dc.date.available2025-02-10T10:07:11Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196496
dc.description.abstractThe thesis deals with the possibilities of using supervision in the profession of school special educator in the Czech Republic and selected European countries. The thesis is divided into a theoretical and a research part. The theoretical part provides an overview of the functioning of the school counselling centre, the problems of students with special educational needs and the profession of the school special educator. The thesis also discusses the risks, such as stress and burnout syndrome, that can accompany this demanding job. A key section introduces supervision itself, its meaning, participants, code of ethics, functions, types and forms, including supervision in education. The research section is based on a combination of quantitative and qualitative approaches. The main objective of the thesis is to analyse the provision of supervision to school-based special educators. A total of 86 school special educators participated in the research. Through the analysis of information sources, questionnaire survey and semi-structured interviews, we obtained the necessary information to answer the research problem. The results of the research provide insights into the current status and possibilities of supervision of school special educators in the mentioned countries. The data obtained show that in...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá možnostmi využití supervize v profesi školního speciálního pedagoga v České republice a ve vybraných státech Evropy. Práce je rozdělena na část teoretickou a část výzkumnou. Teoretická část poskytuje přehled o fungování školního poradenského pracoviště, problematice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a profesi školního speciálního pedagoga. Práce se také věnuje rizikům, jako je stres a syndrom vyhoření, které mohou tuto náročnou práci provázet. Klíčovou částí je představení samotné supervize, jejího významu, účastníků, etického kodexu, funkcí, druhů a forem, včetně supervize ve školství. Výzkumná část je založena na kombinaci kvantitativního a kvalitativního přístupu. Hlavním cílem práce je analýza poskytování supervize školním speciálním pedagogům. Celkem se výzkumu účastnilo 86 školních speciálních pedagogů. Prostřednictvím analýzy informačních zdrojů, dotazníkového šetření a polostrukturovaných rozhovorů jsme získali potřebné informace, které nám umožnily odpovědět na zkoumaný problém. Výsledky výzkumu přinášejí poznatky o aktuálním stavu a možnostech supervize školních speciálních pedagogů uvedených zemí. Ze získaných dat vyplývá, že v některých zemích je supervize pro školní speciální pedagogy běžnou praxí, zatímco v jiných zemích se tato forma podpory zatím...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectČeská republikacs_CZ
dc.subjectEvropské státycs_CZ
dc.subjectstrescs_CZ
dc.subjectsupervizecs_CZ
dc.subjectškolní speciální pedagogcs_CZ
dc.subjectžáci se speciálními vzdělávacími potřebamics_CZ
dc.subjectCzech Republicen_US
dc.subjectEuropean countriesen_US
dc.subjectstressen_US
dc.subjectsupervisionen_US
dc.subjectschool special educatoren_US
dc.subjectstudents with special educational needsen_US
dc.titleMožnosti využití supervize v profesi speciálního pedagogacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-20
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId269356
dc.title.translatedPossibilities of using supervision in the profession of a profession educatoren_US
dc.contributor.refereeHájková, Vanda
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikaen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpeciální pedagogikaen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá možnostmi využití supervize v profesi školního speciálního pedagoga v České republice a ve vybraných státech Evropy. Práce je rozdělena na část teoretickou a část výzkumnou. Teoretická část poskytuje přehled o fungování školního poradenského pracoviště, problematice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a profesi školního speciálního pedagoga. Práce se také věnuje rizikům, jako je stres a syndrom vyhoření, které mohou tuto náročnou práci provázet. Klíčovou částí je představení samotné supervize, jejího významu, účastníků, etického kodexu, funkcí, druhů a forem, včetně supervize ve školství. Výzkumná část je založena na kombinaci kvantitativního a kvalitativního přístupu. Hlavním cílem práce je analýza poskytování supervize školním speciálním pedagogům. Celkem se výzkumu účastnilo 86 školních speciálních pedagogů. Prostřednictvím analýzy informačních zdrojů, dotazníkového šetření a polostrukturovaných rozhovorů jsme získali potřebné informace, které nám umožnily odpovědět na zkoumaný problém. Výsledky výzkumu přinášejí poznatky o aktuálním stavu a možnostech supervize školních speciálních pedagogů uvedených zemí. Ze získaných dat vyplývá, že v některých zemích je supervize pro školní speciální pedagogy běžnou praxí, zatímco v jiných zemích se tato forma podpory zatím...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the possibilities of using supervision in the profession of school special educator in the Czech Republic and selected European countries. The thesis is divided into a theoretical and a research part. The theoretical part provides an overview of the functioning of the school counselling centre, the problems of students with special educational needs and the profession of the school special educator. The thesis also discusses the risks, such as stress and burnout syndrome, that can accompany this demanding job. A key section introduces supervision itself, its meaning, participants, code of ethics, functions, types and forms, including supervision in education. The research section is based on a combination of quantitative and qualitative approaches. The main objective of the thesis is to analyse the provision of supervision to school-based special educators. A total of 86 school special educators participated in the research. Through the analysis of information sources, questionnaire survey and semi-structured interviews, we obtained the necessary information to answer the research problem. The results of the research provide insights into the current status and possibilities of supervision of school special educators in the mentioned countries. The data obtained show that in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV