Postavení nadaného žáka ve školní třídě
The social status of gifted pupil in theschool collective
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196489Identifikátory
SIS: 253098
Kolekce
- Kvalifikační práce [19350]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marádová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
20. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Nadání a talent, nadaný žák, klima třídy, sociální postavení nadaného žáka, sociometrieKlíčová slova (anglicky)
Giftedness and talent, gifted pupil, classroom climate, social position od gifted pupil, sociometryZde předkládaná diplomová práce nese název Postavení nadaného žáka ve školní třídě. Téma práce má speciálně pedagogický charakter. Nadaní žáci jsou žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Při vzdělávání těchto žáků se uplatňují speciální přístupy, dochází k obohacování vzdělávacího obsahu, modifikaci výukových metod, postupů, případně používaných pomůcek. V teoretické části práce jsou vymezeny pojmy nadání a talent, zmíněny teorie a modely nadání. Je zde definován pojem nadaný žák, přiblížena specifika vzdělávání a identifikace nadaných žáků. Dále práce přibližuje téma sociálních skupin, konkrétně školní třídy, pojmy klima třídy, postavení a status žáka. Empirická část této práce se zaměřuje na nadané žáky prvního stupně běžných základních škol. Daná práce má za cíl zjistit, jak je nadaný žák vnímán svými spolužáky a třídními učiteli. V další řadě je třeba zjistit i to, jak sám nadaný žák vnímá své postavení ve třídě mezi spolužáky. Výzkumné metody, které v této práci byly použity, jsou sociometrická šetření zaměřující se na klima školní třídy, konkrétně sociometrické dotazníky Braun 3 a Braun 4. Další použitou metodou je polostrukturovaný rozhovor vedený s třídními učiteli žáků, který sloužil k dokreslení situace nadaných žáků. Za pomoci výzkumného šetření bylo zjištěno, jak jsou konkrétní...
The diploma thesis presented here is entitled The status of the gifted pupil in the school classroom. The topic of the work has a special pedagogical character. Gifted students are students with special educational needs. In the education of these pupils, special approaches are applied, educational content is enriched, teaching methods, procedures, and possibly used aids are modified. In the theoretical part of the work, the concepts of giftedness and talent are defined, theories and models of giftedness are mentioned. The term gifted student is defined here, the specifics of education and identification of gifted students are explained here. Furthermore, the work approaches the topic of social groups, specifically school classes, the concepts of classroom climate, the position and status of the pupil. The empirical part of this work focuses on gifted students in the first grade of ordinary elementary schools. The purpose of this work is to find out how gifted students are perceived by their classmates and class teachers. Next, it is necessary to find out how the gifted student himself perceives his position in the class among his classmates. The research methods that were used in this work are sociometric surveys focusing on the climate of the school classroom, specifically the Braun 3 and Braun 4...