dc.contributor.advisor | Slovák, Marek | |
dc.creator | Kováříková, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2024-10-08T06:57:41Z | |
dc.date.available | 2024-10-08T06:57:41Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194552 | |
dc.description.abstract | For most primary and secondary schools in the Czech Republic, outdoor education, despite its long-emphasized benefits, presents a challenge in overcoming various organizational, safety, and methodological obstacles, making it difficult to integrate into the curriculum. The main goal of this project was to create and validate an outdoor education program for teaching botany in secondary school. This program focuses on angiosperm herbs and their well-known poisonous representatives, aiming to popularize botany and increase awareness of the dangers of poisoning by toxic plants. The outdoor education is designed as a detective game and is set in the Prokop Valley in Prague. The theoretical part briefly outlines the basic principles of outdoor education, suitable teaching methods, and general didactic principles for its design. It also includes data on the representation of poisonous plants across textbooks for elementary and secondary schools. In the practical part, materials for outdoor education were developed, such as worksheets, a botanical key, plant picture cards, and laminated plants, along with an author's solution to the worksheet and guidelines for its use in teaching. These materials can be adapted for use in most schools in the Czech Republic or incorporated into standard biology lessons.... | en_US |
dc.description.abstract | Pro většinu základních škol v České republice představuje terénní výuka, i přes dlouhodobé zdůrazňování její prospěšnosti výzvu v překonávání celé řady organizačních, bezpečnostních a metodických překážek a je pro ně složité ji do vyučování zapojit. Hlavním cílem této práce bylo proto vytvořit a ověřit terénní výuku pro vyučování botaniky na druhém stupni základních škol. Terénní výuka se zaměřuje na krytosemenné byliny a jejich známé jedovaté zástupce, čímž se snaží o popularizování botaniky a zvýšení povědomí o nebezpečí intoxikace jedovatými rostlinami. Terénní výuka je koncipována jako detektivní hra a je zasazena do lokality Prokopského údolí v Praze. V teoretické části jsou stručně popsány základní principy terénní výuky, vhodné výukové metody a obecné didaktické zásady pro její navrhování. Nachází se v ní ale také data o zastoupení jedovatých rostlin napříč učebnicemi pro základní a střední školy. V praktické části vznikly materiály pro terénní výuku, jako jsou pracovní listy, botanický klíč, kartičky rostlin a zalaminované rostliny, jejichž součástí je i autorské řešení pracovního listu a metodická příručka pro učitele. Vytvořené materiály lze po drobných úpravách použít na většině škol v České republice nebo s nimi lze pracovat v rámci standardních hodin přírodopisu. V závěru je představen... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Botany | en_US |
dc.subject | outdoor education | en_US |
dc.subject | worksheets | en_US |
dc.subject | botanical key | en_US |
dc.subject | toxic plants | en_US |
dc.subject | primary and secondary school | en_US |
dc.subject | Botanika | cs_CZ |
dc.subject | terénní výuka | cs_CZ |
dc.subject | pracovní listy | cs_CZ |
dc.subject | botanický klíč | cs_CZ |
dc.subject | jedovaté rostliny | cs_CZ |
dc.subject | základní škola | cs_CZ |
dc.title | Návrh terénní výuky na téma krytosemenných rostlin se zaměřením na jedovaté rostliny | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-17 | |
dc.description.department | Department of Botany | en_US |
dc.description.department | Katedra botaniky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 242799 | |
dc.title.translated | Proposal for outdoor education on the topic of angiosperms with a focus on poisonous plants | en_US |
dc.contributor.referee | Šíma, Petr | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství chemie pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství biologie pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra botaniky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Botany | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství chemie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství biologie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Pro většinu základních škol v České republice představuje terénní výuka, i přes dlouhodobé zdůrazňování její prospěšnosti výzvu v překonávání celé řady organizačních, bezpečnostních a metodických překážek a je pro ně složité ji do vyučování zapojit. Hlavním cílem této práce bylo proto vytvořit a ověřit terénní výuku pro vyučování botaniky na druhém stupni základních škol. Terénní výuka se zaměřuje na krytosemenné byliny a jejich známé jedovaté zástupce, čímž se snaží o popularizování botaniky a zvýšení povědomí o nebezpečí intoxikace jedovatými rostlinami. Terénní výuka je koncipována jako detektivní hra a je zasazena do lokality Prokopského údolí v Praze. V teoretické části jsou stručně popsány základní principy terénní výuky, vhodné výukové metody a obecné didaktické zásady pro její navrhování. Nachází se v ní ale také data o zastoupení jedovatých rostlin napříč učebnicemi pro základní a střední školy. V praktické části vznikly materiály pro terénní výuku, jako jsou pracovní listy, botanický klíč, kartičky rostlin a zalaminované rostliny, jejichž součástí je i autorské řešení pracovního listu a metodická příručka pro učitele. Vytvořené materiály lze po drobných úpravách použít na většině škol v České republice nebo s nimi lze pracovat v rámci standardních hodin přírodopisu. V závěru je představen... | cs_CZ |
uk.abstract.en | For most primary and secondary schools in the Czech Republic, outdoor education, despite its long-emphasized benefits, presents a challenge in overcoming various organizational, safety, and methodological obstacles, making it difficult to integrate into the curriculum. The main goal of this project was to create and validate an outdoor education program for teaching botany in secondary school. This program focuses on angiosperm herbs and their well-known poisonous representatives, aiming to popularize botany and increase awareness of the dangers of poisoning by toxic plants. The outdoor education is designed as a detective game and is set in the Prokop Valley in Prague. The theoretical part briefly outlines the basic principles of outdoor education, suitable teaching methods, and general didactic principles for its design. It also includes data on the representation of poisonous plants across textbooks for elementary and secondary schools. In the practical part, materials for outdoor education were developed, such as worksheets, a botanical key, plant picture cards, and laminated plants, along with an author's solution to the worksheet and guidelines for its use in teaching. These materials can be adapted for use in most schools in the Czech Republic or incorporated into standard biology lessons.... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra botaniky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
dc.contributor.consultant | Mourek, Jan | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |