Zobrazit minimální záznam

ADHD in college: Experiences and perspectives of psychology students
dc.contributor.advisorKucharská, Anna
dc.creatorVaněčková, Adéla
dc.date.accessioned2024-10-03T06:41:30Z
dc.date.available2024-10-03T06:41:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193711
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá tématem ADHD na vysoké škole z perspektivy studentů psychologie a jejich zkušeností. Zaměřuje se na porozumění tomu, jak studenti, kteří jsou nositeli ADHD od svých dospělých let, zvládají nároky vysoké školy, ať už získali ADHD prostřednictvím odborného posouzení, nebo sebediagnostikování. Cílem práce bylo zmapovat jejich cestu k diagnóze ADHD a jakým způsobem se jejich přístup ke studiu a studijní zkušenosti proměnily po jejím osvojení. Zvláštní pozornost byla věnována tomu, jak studenti zvládají režim vysokoškolského studia, který se významně liší od nižších stupňů vzdělání, a jaké strategie a formy podpory využívají k překonávání studijních výzev. Teoretická část práce je členěna do tří kapitol. První kapitola poskytuje přehled historického vývoje konceptu ADHD a jeho postavení ve školském poradenském systému v České republice. Druhá kapitola se zabývá diagnostikou ADHD u dospělých, popisuje diagnostická kritéria dle DSM-5 a MKN-11, jejich rozdíly, diagnostický postup, včetně diferenciální diagnostiky, a rostoucí trend sebediagnostikování. Třetí kapitola se věnuje klinickému obrazu ADHD u dospělých, který se oproti obrazu u dětí liší jak v zastoupení jádrových příznaků ADHD, tak v míře vykazování dalších přidružených rysů. Praktická část práce zahrnuje kvalitativní...cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with the topic of ADHD at university from the perspective of psychology students and their experiences. It focuses on understanding how students who have had ADHD since adulthood cope with the demands of college, whether they have acquired ADHD through professional assessment or self-diagnosis. The goal of the thesis was to map their path to the diagnosis of ADHD and how their approach to the study and study experience changed after its adoption. Particular attention was paid to how students cope with the regime of university studies, which is significantly different from lower levels of education, and what strategies and what strategies and forms of support they use to overcome study challenges. The theoretical part of the thesis is divided into three chapters. The first chapter provides an overview of the historical development of the ADHD concept and its position in the school counseling system in the Czech Republic. The second chapter deals with the diagnosis of ADHD in adults, describes the diagnostic criteria according to DSM-5 and ICD-11, their differences, the diagnostic procedure, including differential diagnosis, and the growing trend of self-diagnosis. The third chapter is devoted to the clinical picture of ADHD in adults, which differs from the picture in...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectADHDen_US
dc.subjectcollegeen_US
dc.subject(self)diagnosisen_US
dc.subjectadulthooden_US
dc.subjectADHDcs_CZ
dc.subjectvysoká školacs_CZ
dc.subject(sebe)diagnostikacs_CZ
dc.subjectdospělý věkcs_CZ
dc.titleADHD na vysoké škole: Zkušenosti a perspektiva studentů psychologiecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-12
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId255289
dc.title.translatedADHD in college: Experiences and perspectives of psychology studentsen_US
dc.contributor.refereePresslerová, Pavla
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá tématem ADHD na vysoké škole z perspektivy studentů psychologie a jejich zkušeností. Zaměřuje se na porozumění tomu, jak studenti, kteří jsou nositeli ADHD od svých dospělých let, zvládají nároky vysoké školy, ať už získali ADHD prostřednictvím odborného posouzení, nebo sebediagnostikování. Cílem práce bylo zmapovat jejich cestu k diagnóze ADHD a jakým způsobem se jejich přístup ke studiu a studijní zkušenosti proměnily po jejím osvojení. Zvláštní pozornost byla věnována tomu, jak studenti zvládají režim vysokoškolského studia, který se významně liší od nižších stupňů vzdělání, a jaké strategie a formy podpory využívají k překonávání studijních výzev. Teoretická část práce je členěna do tří kapitol. První kapitola poskytuje přehled historického vývoje konceptu ADHD a jeho postavení ve školském poradenském systému v České republice. Druhá kapitola se zabývá diagnostikou ADHD u dospělých, popisuje diagnostická kritéria dle DSM-5 a MKN-11, jejich rozdíly, diagnostický postup, včetně diferenciální diagnostiky, a rostoucí trend sebediagnostikování. Třetí kapitola se věnuje klinickému obrazu ADHD u dospělých, který se oproti obrazu u dětí liší jak v zastoupení jádrových příznaků ADHD, tak v míře vykazování dalších přidružených rysů. Praktická část práce zahrnuje kvalitativní...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with the topic of ADHD at university from the perspective of psychology students and their experiences. It focuses on understanding how students who have had ADHD since adulthood cope with the demands of college, whether they have acquired ADHD through professional assessment or self-diagnosis. The goal of the thesis was to map their path to the diagnosis of ADHD and how their approach to the study and study experience changed after its adoption. Particular attention was paid to how students cope with the regime of university studies, which is significantly different from lower levels of education, and what strategies and what strategies and forms of support they use to overcome study challenges. The theoretical part of the thesis is divided into three chapters. The first chapter provides an overview of the historical development of the ADHD concept and its position in the school counseling system in the Czech Republic. The second chapter deals with the diagnosis of ADHD in adults, describes the diagnostic criteria according to DSM-5 and ICD-11, their differences, the diagnostic procedure, including differential diagnosis, and the growing trend of self-diagnosis. The third chapter is devoted to the clinical picture of ADHD in adults, which differs from the picture in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV