ADHD na vysoké škole: Zkušenosti a perspektiva studentů psychologie
ADHD in college: Experiences and perspectives of psychology students
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193711Identifikátory
SIS: 255289
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Presslerová, Pavla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
12. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
ADHD, vysoká škola, (sebe)diagnostika, dospělý věkKlíčová slova (anglicky)
ADHD, college, (self)diagnosis, adulthoodDiplomová práce se zabývá tématem ADHD na vysoké škole z perspektivy studentů psychologie a jejich zkušeností. Zaměřuje se na porozumění tomu, jak studenti, kteří jsou nositeli ADHD od svých dospělých let, zvládají nároky vysoké školy, ať už získali ADHD prostřednictvím odborného posouzení, nebo sebediagnostikování. Cílem práce bylo zmapovat jejich cestu k diagnóze ADHD a jakým způsobem se jejich přístup ke studiu a studijní zkušenosti proměnily po jejím osvojení. Zvláštní pozornost byla věnována tomu, jak studenti zvládají režim vysokoškolského studia, který se významně liší od nižších stupňů vzdělání, a jaké strategie a formy podpory využívají k překonávání studijních výzev. Teoretická část práce je členěna do tří kapitol. První kapitola poskytuje přehled historického vývoje konceptu ADHD a jeho postavení ve školském poradenském systému v České republice. Druhá kapitola se zabývá diagnostikou ADHD u dospělých, popisuje diagnostická kritéria dle DSM-5 a MKN-11, jejich rozdíly, diagnostický postup, včetně diferenciální diagnostiky, a rostoucí trend sebediagnostikování. Třetí kapitola se věnuje klinickému obrazu ADHD u dospělých, který se oproti obrazu u dětí liší jak v zastoupení jádrových příznaků ADHD, tak v míře vykazování dalších přidružených rysů. Praktická část práce zahrnuje kvalitativní...
The diploma thesis deals with the topic of ADHD at university from the perspective of psychology students and their experiences. It focuses on understanding how students who have had ADHD since adulthood cope with the demands of college, whether they have acquired ADHD through professional assessment or self-diagnosis. The goal of the thesis was to map their path to the diagnosis of ADHD and how their approach to the study and study experience changed after its adoption. Particular attention was paid to how students cope with the regime of university studies, which is significantly different from lower levels of education, and what strategies and what strategies and forms of support they use to overcome study challenges. The theoretical part of the thesis is divided into three chapters. The first chapter provides an overview of the historical development of the ADHD concept and its position in the school counseling system in the Czech Republic. The second chapter deals with the diagnosis of ADHD in adults, describes the diagnostic criteria according to DSM-5 and ICD-11, their differences, the diagnostic procedure, including differential diagnosis, and the growing trend of self-diagnosis. The third chapter is devoted to the clinical picture of ADHD in adults, which differs from the picture in...