Vzdělanost a školství na Kladensku v období 20. let 20. století
Education in the region Kladno in the period of 1920s
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193695Identifikátory
SIS: 247110
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Syřiště, Ivo
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
12. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Vzdělání, základní školství, pokusné školy, střední školství, první republika, historický výzkumKlíčová slova (anglicky)
Education, primary education, experimental schools, secondary education, the First Republic, historical researchHlavním cílem diplomové práce je zprostředkovat bližší pohled na rozvoj vzdělanosti a školství na Kladensku v období dvacátých let minulého století, které je specifické pedagogickými pokusy a úsilím učitelů o reformu školy. Pro pochopení souvislostí je věnována pozornost událostem před vznikem naší republiky a počátku třicátých let minulého století. První část diplomové práce se věnuje školství a vzdělanosti před rokem 1918, změnám ve společnosti v návaznosti na vznik nové republiky a s tím souvisejícím změnám ve školství a školským reformám. Druhá část pojednává o školství na Kladensku, které je známé především pro svůj industriální ráz. Sleduje rozvoj školství v prvním desetiletí existence naší republiky, a na příkladech Volné školy práce v Kladně, Státní průmyslové školy a Státní reálky v Kladně předkládá obraz vývoje společnosti, vzdělanosti a školství. Část třetí pohlíží na aktuální situaci v oblasti školství na Kladensku. Porovnání mezi dvacátými lety minulého století a počátkem dvacátých let našeho století je věnován prostor v diskusi. Diplomová práce se charakterem zkoumaného fenoménu přibližuje výzkumům historických událostí v určitém časovém období a jejich srovnání. Písemné dokumenty archivní povahy byly analyzovány a interpretovány s cílem odhalit vztahy mezi minulostí a přítomností, a...
The target of this Thesis is to provide a closer look at the development of education in the region Kladno in the twenties of the last century, which is specific to pedagogical experiments and the efforts of teachers to reform the school. In order to understand the context, attention is paid to the events before the establishment of our republic and the beginning of the thirties of the last century. The first part of the Thesis is devoted to education before year 1918, changes in society following the establishment of the new republic and related changes in education and school reforms. The second part deals with education in the region, which is known primarily for its industrial character. It follows the development of education in the first decade of the existence of our republic, using the examples of Volná škola práce v Kladně, Státní průmyslová škola and Státní reálka in Kladno. The third part looks at the current situation in the region. The comparison between the twenties of the last century and the beginning of the twenties of our century is given space in the discussion. The diploma Thesis approaches the research of historical events in a certain time period and their comparison. Written documents have been analyzed and interpreted to reveal the relationships between the past and the...