Porozumění řeči u dětí předškolního věku pohledem logopeda
Speech understanding in preschool children from the perspective of a speech therapist
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193588Identifikátory
SIS: 260610
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horynová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
porozumění řeči, vývoj porozumění řeči, test porozumění řeči, diagnostika, specificky narušený vývoj řečiKlíčová slova (anglicky)
speech understanding, speech understanding development, speech understanding test, diagnostics, specific language impairmentDiplomová práce je z oblasti logopedie. Zabývá se problematikou diagnostiky specificky narušeného vývoje řeči se zaměřením na porozumění řeči. Hlavní cílem této práce je ověřit nově vytvořený testový nástroj s názvem Test porozumění řeči OTP (tělo a prostor) v praxi, jehož autorkou je klinická logopedka PaedDr. Věra Kopicová. Teoretická část diplomové práce definuje porozumění řeči, jeho proces a podrobněji se také věnuje popisu vývoje porozumění řeči. Rovněž jsou zde uvedeny i účinné komunikační strategie pro rozvoj porozumění řeči. Dále se teoretická část soustředí na diagnostiku porozumění řeči a v současnosti dostupné diagnostické materiály pro hodnocení porozumění řeči. V závěru této části jsou detailněji představeny vybrané kategorie narušené komunikační schopnosti, a to konkrétně specificky narušený vývoj řeči a poruchy artikulace. Empirická část diplomové práce je kvantitativního charakteru. Předem stanovených dílčích cílů bylo dosaženo prostřednictvím statických analýz získaných dat a postupů, které jsou používané při konstrukci a ověřování vlastností diagnostických metod. Průběh výzkumného šetření byl realizován v třech hlavních fázích - přípravné, pilotní a klinické studii. Do výzkumného šetření bylo zapojeno celkem 205 dětí. Na základě výsledků provedeného výzkumného šetření bylo...
The diploma thesis is in the field of speech-language pathology. It deals with the issue of diagnosis of specific language impairment with a focus on speech comprehension. The main aim of this thesis is to validate a newly developed diagnostic tool called The Speech Understanding Test OTP (Body and Space Test) in practice, the author of which is a clinical speech therapist PaedDr. Věra Kopicová. The theoretical part of the diploma thesis defines speech understanding, its process and also describes in detail the development of speech understanding. Effective communication strategies for the development of speech understanding are also presented. Furthermore, the theoretical part focuses on the diagnosis of speech understanding and the currently available diagnostic materials for assessing speech understanding. This section concludes by presenting in more detail selected categories of impaired communication skills, specifically specific language impairment and articulation disorders. The empirical part of the thesis is quantitative in nature. The predetermined sub- objectives were achieved through static analyses of the data collected and the procedures used in the construction and validation of the properties of the diagnostic methods. The course of the research investigation was carried out in...