Soubor her a aktivit pro rozvoj algoritmického myšlení
A set of games and activities to develop algorithmic thinking
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193550Identifikátory
SIS: 272315
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fialová, Irena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Informační technologie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
unplugged aktivity, informatické myšlení, algoritmické myšlení, krokování, šipkovaná, aktivity a hry ve výuceKlíčová slova (anglicky)
unplugged activities, computational thinking, algorithmic thinking, activities and games in educationBakalářská práce se zabývá rozvojem informatického a algoritmického myšlení u žáků na 1. stupni základní školy. Záměrem práce je ověřit, zda lze tyto dovednosti efektivně rozvíjet prostřednictvím didaktických aktivit a her navržených autorkou. Teoretická část práce charakterizuje koncepty informatického a algoritmického myšlení a jejich význam ve vzdělávání. Součástí teoretické části je také přehled metod pro rozvoj těchto dovedností. Praktická část práce se zaměřuje na vývoj a testování vzdělávací hry "Ovečky" (didaktické aktivity a hry navržené autorkou), která je navržena tak, aby podporovala rozvoj algoritmického myšlení. Hra byla vyvíjena iterativním procesem zahrnujícím tvorbu prototypů, testování s žáky a následné úpravy na základě zpětné vazby. Testování probíhalo na několika základních školách a zahrnovalo různé věkové skupiny, což umožnilo získat cenné informace o efektivitě a přístupnosti hry. KLÍČOVÁ SLOVA unplugged aktivity, informatické myšlení, algoritmické myšlení, krokování, šipkovaná, aktivity a hry ve výuce
The bachelor's thesis deals with the development of informatics and algorithmic thinking among students in the first grade of elementary school. The purpose of the work is to verify whether these skills can be effectively developed through didactic activities and games designed by the author. The theoretical part of the work characterizes the concepts of informatics and algorithmic thinking and their importance in education. The theoretical part also includes an overview of methods for developing these skills. The practical part of the thesis focuses on the development and testing of the educational game "Sheep" (didactic activities and games designed by the author), which is designed to support the development of algorithmic thinking. The game was developed through an iterative process involving prototyping, testing with students, and subsequent adjustments based on feedback. The testing took place in several elementary schools and included different age groups, which made it possible to gain valuable information about the effectiveness and accessibility of the game. KEYWORDS unplugged activities, computational thinking, algorithmic thinking, activities and games in education