Využívání vědecky podložených přístupů ve vzdělávání osob se specifickými vzdělávacími potřebami
Use of evidence based practice in the education of persons with specific educational needs
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193523Identifikátory
SIS: 267327
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Němec, Zbyněk
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
porucha autistického spektra, vědecky podložené přístupy, předškolní věk, sociální příběh, vizuální podpora, posíleníKlíčová slova (anglicky)
autism spectrum disorder, evidence - based practices, preschool age, social story, visual support, reinforcementDiplomová práce se zabývá zaváděním vědecky podložených přístupů v mateřské škole u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Jak už název napovídá, cílem práce je zjistit možnost využití vědecky podložených přístupů v českých mateřských školách. Práce zjišťuje, jaké jsou případné překážky v implementaci či jaké jsou potřeby pedagogů v procesu zavádění. Teoretická část práce představuje poruchy autistického spektra, konkrétně jejich definici, popis a demografii. Tato část se také věnuje inkluzivnímu vzdělávání dětí na autistickém spektru předškolního věku. Součástí teoretické části je i definice vědecky podložených přístupů a popis postupu jejich implementace. Práce se zaměřuje na tři vědecky podložené přístupy, a to na sociální příběhy, vizuální podporu a posílení. Výzkumná část se zabývá samotným zaváděním vědecky podložených přístupů v mateřské škole. Práce obsahuje kapitolu zabývající se metodologií výzkumu, představeny jsou zde také metody sběru dat. Pro výzkumné šetření byly využity kvalitativní metody - případová studie, polostrukturované rozhovory a pozorování. Je zde také provedena analýza rozhovorů s pedagogy. Jedna z kapitol výzkumné části obsahuje ukázku zavádění tří vědecky podložených přístupů. V závěru práce jsou představeny výsledky výzkumného šetření, které ukázalo na možné...
The diploma thesis deals with the implementation of evidence - based practice in the kindergarten for children who have some special educational needs. As the title suggests, the aim of the thesis is to ascertain an opportunity to use evidence - based practice in Czech kindergartens. The work looks into the issue of the implementation and its possible obstacles, or the needs of educators in the implementation process. The theoretical part of the thesis presents autism spectrum disorders, specifically their definition, description and demography. This part is devoted to the inclusive education of preschool children on the autism spectrum. The theoretical part also includes a definition of evidence - based practice and a description of their implementation process. The thesis focuses on three evidence - based practices, namely social stories, visual support and reinforcement. The research part deals with the actual introduction of evidence - based practice in the kindergarten. The thesis contains a chapter dealing with research methodology; data collection methods are also presented here. The qualitative methods used for the research investigation were: case study, semi-structured interview and observation. There is also an analysis of interviews with teachers. One of the research-part chapters...