Finanční vzdělávání v rámci výchovy k občanství
Financial Education as a part of Civic Education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193413Identifikátory
SIS: 272039
Kolekce
- Kvalifikační práce [19149]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tichá, Milena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství německého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Finanční vzdělávání, finanční gramotnost, výchova k občanství, kurikulární dokumenty, návrh výukové jednotkyKlíčová slova (anglicky)
Financial education, financial literacy, cizizenship educaition, curriculum documents, teaching unitDiplomová práce se zabývá pojetím tématu finanční gramotnosti v rámci hodin výchovy k občanství. Cílem této diplomové práce je na základě komparace kurikulárních dokumentů, analýzy výsledků výzkumů měření finanční gramotnosti u obyvatel České republiky a analýzy dostupných učebních materiálů identifikovat témata a výstupy, které nejsou v českém kurikulu dostatečně zastoupeny a povedou k větší informovanosti žáků základních škol o aktuálních problémech, které se týkají právě hospodaření jedince s financemi a navrhnutí didaktického postupu při výuce právě těchto témat. Cílem je zároveň u návrh výukových jednotek společně s didaktickou analýzou témat, která vyvstala z teoretické části této práce. Výukové jednotky jsou navrženy v souladu s třífázovým modelem učení E-U-R, který pochází z konstruktivistického přístupu k učení a kombinují v sobě různé metody, organizační formy i modely výuky. Některé metody využité v návrzích výukových jednotek jsou inspirovány programem RWCT (čtením a psaním ke kritickému myšlení), který pomáhá žákům k samostatnému myšlení a zodpovědnosti za své vlastní učení. Praktická část je doplněna o reflexi výukových jednotek, které byly využity v praxi v hodině výchovy k občanství na základní škole v osmých ročnících.
The diploma thesis deals with the concept of the topic of financial literacy in the citizenship education classes. The aim of this diploma thesis is to identify topics and outputs that are not sufficiently represented in the Czech curriculum and will lead to greater awareness of current problems among primary school pupils, based on the comparison of curriculum documents, the analysis of research results measuring financial literacy among residents of the Czech Republic and the analysis of available teaching materials which relate to the management of an individual's finances and the design of a didactic procedure for teaching these very topics. At the same time, the goal is to design teaching units together with a didactic analysis of the topics that arose from the theoretical part of this work. The teaching units are designed in accordance with the three-phase E-U-R learning model, which comes from a constructivist approach to learning, and they combine different methods, organizational forms and teaching models. Some of the methods used in the lesson unit designs are inspired by the RWCT (reading and writing for critical thinking) program, which helps students to think independently and take responsibility for their own learning. The practical part is supplemented by a reflection of the teaching...