dc.contributor.advisor | Dvořáková, Michaela | |
dc.creator | Mazaná, Kristýna | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T13:50:28Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T13:50:28Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193413 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá pojetím tématu finanční gramotnosti v rámci hodin výchovy k občanství. Cílem této diplomové práce je na základě komparace kurikulárních dokumentů, analýzy výsledků výzkumů měření finanční gramotnosti u obyvatel České republiky a analýzy dostupných učebních materiálů identifikovat témata a výstupy, které nejsou v českém kurikulu dostatečně zastoupeny a povedou k větší informovanosti žáků základních škol o aktuálních problémech, které se týkají právě hospodaření jedince s financemi a navrhnutí didaktického postupu při výuce právě těchto témat. Cílem je zároveň u návrh výukových jednotek společně s didaktickou analýzou témat, která vyvstala z teoretické části této práce. Výukové jednotky jsou navrženy v souladu s třífázovým modelem učení E-U-R, který pochází z konstruktivistického přístupu k učení a kombinují v sobě různé metody, organizační formy i modely výuky. Některé metody využité v návrzích výukových jednotek jsou inspirovány programem RWCT (čtením a psaním ke kritickému myšlení), který pomáhá žákům k samostatnému myšlení a zodpovědnosti za své vlastní učení. Praktická část je doplněna o reflexi výukových jednotek, které byly využity v praxi v hodině výchovy k občanství na základní škole v osmých ročnících. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The diploma thesis deals with the concept of the topic of financial literacy in the citizenship education classes. The aim of this diploma thesis is to identify topics and outputs that are not sufficiently represented in the Czech curriculum and will lead to greater awareness of current problems among primary school pupils, based on the comparison of curriculum documents, the analysis of research results measuring financial literacy among residents of the Czech Republic and the analysis of available teaching materials which relate to the management of an individual's finances and the design of a didactic procedure for teaching these very topics. At the same time, the goal is to design teaching units together with a didactic analysis of the topics that arose from the theoretical part of this work. The teaching units are designed in accordance with the three-phase E-U-R learning model, which comes from a constructivist approach to learning, and they combine different methods, organizational forms and teaching models. Some of the methods used in the lesson unit designs are inspired by the RWCT (reading and writing for critical thinking) program, which helps students to think independently and take responsibility for their own learning. The practical part is supplemented by a reflection of the teaching... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Financial education | en_US |
dc.subject | financial literacy | en_US |
dc.subject | cizizenship educaition | en_US |
dc.subject | curriculum documents | en_US |
dc.subject | teaching unit | en_US |
dc.subject | Finanční vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | finanční gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | výchova k občanství | cs_CZ |
dc.subject | kurikulární dokumenty | cs_CZ |
dc.subject | návrh výukové jednotky | cs_CZ |
dc.title | Finanční vzdělávání v rámci výchovy k občanství | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-10 | |
dc.description.department | Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 272039 | |
dc.title.translated | Financial Education as a part of Civic Education | en_US |
dc.contributor.referee | Tichá, Milena | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství německého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství německého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá pojetím tématu finanční gramotnosti v rámci hodin výchovy k občanství. Cílem této diplomové práce je na základě komparace kurikulárních dokumentů, analýzy výsledků výzkumů měření finanční gramotnosti u obyvatel České republiky a analýzy dostupných učebních materiálů identifikovat témata a výstupy, které nejsou v českém kurikulu dostatečně zastoupeny a povedou k větší informovanosti žáků základních škol o aktuálních problémech, které se týkají právě hospodaření jedince s financemi a navrhnutí didaktického postupu při výuce právě těchto témat. Cílem je zároveň u návrh výukových jednotek společně s didaktickou analýzou témat, která vyvstala z teoretické části této práce. Výukové jednotky jsou navrženy v souladu s třífázovým modelem učení E-U-R, který pochází z konstruktivistického přístupu k učení a kombinují v sobě různé metody, organizační formy i modely výuky. Některé metody využité v návrzích výukových jednotek jsou inspirovány programem RWCT (čtením a psaním ke kritickému myšlení), který pomáhá žákům k samostatnému myšlení a zodpovědnosti za své vlastní učení. Praktická část je doplněna o reflexi výukových jednotek, které byly využity v praxi v hodině výchovy k občanství na základní škole v osmých ročnících. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The diploma thesis deals with the concept of the topic of financial literacy in the citizenship education classes. The aim of this diploma thesis is to identify topics and outputs that are not sufficiently represented in the Czech curriculum and will lead to greater awareness of current problems among primary school pupils, based on the comparison of curriculum documents, the analysis of research results measuring financial literacy among residents of the Czech Republic and the analysis of available teaching materials which relate to the management of an individual's finances and the design of a didactic procedure for teaching these very topics. At the same time, the goal is to design teaching units together with a didactic analysis of the topics that arose from the theoretical part of this work. The teaching units are designed in accordance with the three-phase E-U-R learning model, which comes from a constructivist approach to learning, and they combine different methods, organizational forms and teaching models. Some of the methods used in the lesson unit designs are inspired by the RWCT (reading and writing for critical thinking) program, which helps students to think independently and take responsibility for their own learning. The practical part is supplemented by a reflection of the teaching... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |