Rozvoj digitální gramotnosti v Informatice s prvky kooperativního učení
Development of Digital Literacy in Computer Science with Elements of Co-operative Learning
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193279Identifikátory
SIS: 271876
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Černochová, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
9. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
digitální gramotnost, kooperativní učení, Informatika, akční výzkum, digitální kompetenceKlíčová slova (anglicky)
digital literacy, cooperative learning, Computer science, action research, digital competenciesDiplomová práce se zaměřuje na rozvoj digitální gramotnosti prostřednictvím kooperativního učení v předmětu informatika na druhém stupni základní školy. Práce zkoumá využití kooperativních výukových metod pro podporu digitálních kompetencí žáků, které jsou klíčové pro úspěšnou integraci do moderní digitální společnosti. Teoretická část analyzuje principy digitální gramotnosti, její význam ve vzdělávání, a kooperativní přístupy, které přispívají k efektivnějšímu učení. Praktická část se zaměřuje na návrh a implementaci série výukových aktivit, které kombinují digitální technologie a spolupráci mezi žáky. Výzkumná část využívá metody akčního výzkumu k vyhodnocení dopadu těchto aktivit na rozvoj digitálních a sociálních dovedností žáků. Práce přináší doporučení pro učitele, jak integrovat rozvoj digitální gramotnosti a kooperativní výuku do výuky informatiky. KLÍČOVÁ SLOVA digitální gramotnost, kooperativní učení, Informatika, akční výzkum, digitální kompetence
The thesis focuses on developing digital literacy through cooperative learning in the subject of computer science at the lower secondary school level. It explores the use of cooperative teaching methods to support students' digital competencies, which are crucial for successful integration into the modern digital society. The theoretical part analyzes the principles of digital literacy, its importance in education, and cooperative approaches that contribute to more effective learning. The practical section focuses on the design and implementation of a series of educational activities that combine digital technologies and student collaboration. The research part employs action research methods to evaluate the impact of these activities on the development of students' digital and social skills. The thesis provides recommendations for teachers on integrating digital literacy development and cooperative learning into computer science education. KEYWORDS digital literacy, cooperative learning, Computer science, action research, digital competencies