Role informačních a komunikačních technologií ve formování časových struktur a každodenních aktivit středoškolských studentů
The role of information and communication technologies in the formation of time structures and daily activities of high school students
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193072Identifikátory
SIS: 266073
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Buriánek, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
organizace času|adolescence|každodenní aktivity|informační společnost|internet|sociální média|sociální kapitálKlíčová slova (anglicky)
time organisation|adolescence|everyday activities|information society|internet|social capitalTato diplomová práce zkoumá roli informačních a komunikačních technologií (ICT) při utváření časových struktur a každodenních činností studentů středních škol. Výzkum se zaměřuje na to, jak si středoškoláci, zejména gymnazisté, organizují svůj čas s využitím ICT. Cílem studie je identifikovat konkrétní digitální technologie, které zabírají čas studentů, včetně sociálních médií, online her a vzdělávacích aplikací, a zkoumá integraci těchto technologií do jejich každodenního života. Kromě toho výzkum zkoumá dopad těchto technologií na studijní povinnosti, volnočasové aktivity a sociální interakce. Studie využívá kvalitativní metody, přičemž ke sběru a interpretaci dat využívá polostrukturované rozhovory a tematickou analýzu. Zjištění mají za cíl poskytnout vhled do vnímání a hodnocení studentů ohledně jejich hospodaření s časem v souvislosti s využíváním ICT, jakož i do potenciálních výhod a nevýhod těchto technologií. Studie se rovněž zabývá vlivem zapojení rodičů do těchto procesů. Výzkum přispívá k lepšímu pochopení komplexního vztahu mezi digitálními technologiemi a time managementem u dospívajících. Klíčová slova IKT, organizace času, adolescence, každodenní aktivity, informační věk
This thesis examines the role of information and communication technologies (ICT) in shaping the time structures and everyday activities of secondary school students. The research focuses on how secondary school students, especially high school students, organize their time using ICT. The study aims to identify specific digital technologies that occupy students' time, including social media, online games, and educational applications, and explores the integration of these technologies into their daily lives. In addition, the research examines the impact of these technologies on study obligations, leisure activities and social interactions. The study employs qualitative methods, using semi-structured interviews and thematic analysis to collect and interpret data. The findings aim to provide insight into students' perceptions and evaluations of their time management in relation to ICT use, as well as the potential advantages and disadvantages of these technologies. The study also explores the impact of parental involvement in these processes. The research contributes to a better understanding of the complex relationship between digital technologies and time management in adolescents. Keywords ICT, time organisation, adolescence, daily activities, information age