Role informačních a komunikačních technologií ve formování časových struktur a každodenních aktivit středoškolských studentů
The role of information and communication technologies in the formation of time structures and daily activities of high school students
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193072Identifiers
Study Information System: 266073
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Buriánek, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
3. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
organizace času|adolescence|každodenní aktivity|informační společnost|internet|sociální média|sociální kapitálKeywords (English)
time organisation|adolescence|everyday activities|information society|internet|social capitalTato diplomová práce zkoumá roli informačních a komunikačních technologií (ICT) při utváření časových struktur a každodenních činností studentů středních škol. Výzkum se zaměřuje na to, jak si středoškoláci, zejména gymnazisté, organizují svůj čas s využitím ICT. Cílem studie je identifikovat konkrétní digitální technologie, které zabírají čas studentů, včetně sociálních médií, online her a vzdělávacích aplikací, a zkoumá integraci těchto technologií do jejich každodenního života. Kromě toho výzkum zkoumá dopad těchto technologií na studijní povinnosti, volnočasové aktivity a sociální interakce. Studie využívá kvalitativní metody, přičemž ke sběru a interpretaci dat využívá polostrukturované rozhovory a tematickou analýzu. Zjištění mají za cíl poskytnout vhled do vnímání a hodnocení studentů ohledně jejich hospodaření s časem v souvislosti s využíváním ICT, jakož i do potenciálních výhod a nevýhod těchto technologií. Studie se rovněž zabývá vlivem zapojení rodičů do těchto procesů. Výzkum přispívá k lepšímu pochopení komplexního vztahu mezi digitálními technologiemi a time managementem u dospívajících. Klíčová slova IKT, organizace času, adolescence, každodenní aktivity, informační věk
This thesis examines the role of information and communication technologies (ICT) in shaping the time structures and everyday activities of secondary school students. The research focuses on how secondary school students, especially high school students, organize their time using ICT. The study aims to identify specific digital technologies that occupy students' time, including social media, online games, and educational applications, and explores the integration of these technologies into their daily lives. In addition, the research examines the impact of these technologies on study obligations, leisure activities and social interactions. The study employs qualitative methods, using semi-structured interviews and thematic analysis to collect and interpret data. The findings aim to provide insight into students' perceptions and evaluations of their time management in relation to ICT use, as well as the potential advantages and disadvantages of these technologies. The study also explores the impact of parental involvement in these processes. The research contributes to a better understanding of the complex relationship between digital technologies and time management in adolescents. Keywords ICT, time organisation, adolescence, daily activities, information age