Potřeby žáků 2.stupně vybraných ZŠ s onemocněním celiakie z pohledu pedagogického pracovníka
The needs of 2nd grade students of selected primary schools with celiac disease from the perspective of a pedagogues
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193070Identifikátory
SIS: 256363
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Thorovská, Alena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
5. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
alergie na obiloviny, bezlepková dieta, celiakie, edukace pedagogů, potřeby, zajištění bezlepkového stravováníKlíčová slova (anglicky)
cereal allergy, gluten-free diet, celiac disease, education of pedagogues, necessities, of gluten-free mealTato práce se zaměřuje na pedagogy a žáky s diagnózou celiakie. Obsahuje dvě části : teoretickou a praktickou. V teoretické části je stručně popsána celiakie, její léčba a také je zde zahrnuta teorie k bezlepkové dietě. Pedagogové zde mohou najít základní přehled vhodných a nevhodných potravin pro celiaky. Kromě toho jsou zde uvedeny informace o možnostech dietního stravování pro celiaky ve školním prostředí i mimo něj, například při výletech nebo školách v přírodě. Ve praktické části naleznete krátký dotazníkový výzkum mezi pedagogickými pracovníky vybraných základních škol v Berouně. Cílem výzkumu bylo na základě počtu správných odpovědí zjistit, zda mají pedagogičtí pracovníci na vybraných základních školách v Berouně povědomí o potřebách žáků s celiakií a zda vnímají celiakii žáka jako omezující faktor pro účast žáka na školních a mimoškolních akcích. Průměr správných odpovědí pedagogických pracovníků na znalostní otázky v dotazníku byl 81,11% což odpovídá dle stanovené škály chvalitebným znalostem ohledně celiakie. Dále výzkum prokázal že 90% pedagogických pracovníků má kladný postoj k účasti žáka s celiakií na školních akcích a 26,7 % pedagogických pracovníků již takovýto školní výlet s žákem s celiakií absolvovalo. V praktické části také mohou pedagogové najít inspiraci k aktivitám pro práci...
This thesis focuses on teachers and students diagnosed with celiac disease. It contains two parts: theoretical and practical. The theoretical part briefly describes celiac disease, its treatment and also includes the theory behind the gluten-free diet. Teachers can find a basic overview of suitable and unsuitable foods for celiacs. In addition, there is information on dietary options for coeliacs in the school environment and beyond, for example on trips or at outdoor schools. In the practical part you will find a short questionnaire survey among teachers of selected primary schools in Beroun. The aim of the research was to find out, based on the number of correct answers, whether the teaching staff in the selected primary schools in Beroun are aware of the needs of pupils with celiac disease and whether they perceive celiac disease as a limiting factor for pupils' participation in school and extracurricular activities. The average of the correct answers of the teachers to the knowledge questions in the questionnaire was 81.11%, which corresponds to a commendable knowledge of celiac disease according to the established scale. Furthermore, the research showed that 90% of the teaching staff had a positive attitude towards the participation of a pupil with celiac disease in school events and 26.7% of...