Zobrazit minimální záznam

Learning Progression-Based Assessment of Modern Genetics
dc.contributor.advisorJanštová, Vanda
dc.creatorProcházka, Marek
dc.date.accessioned2024-11-29T15:02:47Z
dc.date.available2024-11-29T15:02:47Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/189951
dc.description.abstractMolekulární biologie a genetika představují pro žáky jedny z nejnáročnějších biologických témat, jejichž správné pochopení je zásadní i pro další kapitoly biologie a chemie. Test učebního pokroku je nástroj umožňující určit úroveň pochopení daných oborů, což může sloužit jako zpětná vazba, na kterou je možné cíleně navázat v další výuce. Cílem této práce bylo z anglického originálu "Learning Progression-Based Assessment of Modern Genetics" přeložit a následně validovat test učebního pokroku v molekulární biologii a genetice. Dalším cílem práce bylo vysvětlit možný vliv proměnných (např. účasti na biologickém semináři, přírodovědných soutěží či budoucího zaměření studia) na celkové skóre. Validace probíhala v několika fázích (kontrola překladu odborníky a didaktiky, testování ve školách a následné vyhodnocení). Žáci gymnázií test vyplňovali online při hodině biologie. Ukázalo se, že dosahují nízké úrovně pochopení dědičnosti na molekulární úrovni, dále v oblasti vlivu životního prostředí na genetickou informaci, přenosu genetické informace na potomky a obecně je pro ně obtížná aplikace teoretických poznatků na konkrétní příklady. Žáci chybují v základních genetických pojmech a ve vztazích mezi nimi, což popisují i další autoři. Ti, kteří navštěvovali biologický seminář či se plánují věnovat biologii...cs_CZ
dc.description.abstractMolecular biology and genetics represent some of the most challenging biological topics for students, a correct understanding is also essential for the other chapters of biology and chemistry. The learning progression test is a tool that allows to determine the level of understanding of the given fields, which can serve as feedback that can be followed up in a targeted manner in further teaching. The aim of this work was to translate and subsequently validate the test of learning progression in molecular biology and genetics from the English original "Learning Progression-Based Assessment of Modern Genetics". Another goal of the thesis was to explain the possible influence of variables (e.g. participation in a biology seminar, science competitions or future study focus) on the overall score. Validation took place in several phases (checking the translation by experts and didactics, testing at schools and subsequent evaluation and analysis). Grammar school students completed the test online during biology class. They achieved a low level of understanding of heredity at the molecular level, further in the area of the influence of the environment on genetic information, the transfer of genetic information to offspring, and in general it is difficult for them to apply theoretical knowledge to specific...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectmolecular biologyen_US
dc.subjectgeneticsen_US
dc.subjectmolecular geneticsen_US
dc.subjectgrammar schoolen_US
dc.subjectupper secondary schoolen_US
dc.subjecthigh schoolen_US
dc.subjectlearning progression testen_US
dc.subjectmolekulární biologiecs_CZ
dc.subjectgenetikacs_CZ
dc.subjectmolekulární genetikacs_CZ
dc.subjectvýukacs_CZ
dc.subjectgymnáziumcs_CZ
dc.subjecttestcs_CZ
dc.subjecttest učebního pokrokucs_CZ
dc.titleTest učebního pokroku v molekulární biologii a geneticecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-05-31
dc.description.departmentDepartment of Biology Educationen_US
dc.description.departmentKatedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId241906
dc.title.translatedLearning Progression-Based Assessment of Modern Geneticsen_US
dc.contributor.refereeJáč, Martin
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství chemie pro střední školy - Učitelství biologie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství chemie pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Biology Educationen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství chemie pro střední školy - Učitelství biologie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství chemie pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csMolekulární biologie a genetika představují pro žáky jedny z nejnáročnějších biologických témat, jejichž správné pochopení je zásadní i pro další kapitoly biologie a chemie. Test učebního pokroku je nástroj umožňující určit úroveň pochopení daných oborů, což může sloužit jako zpětná vazba, na kterou je možné cíleně navázat v další výuce. Cílem této práce bylo z anglického originálu "Learning Progression-Based Assessment of Modern Genetics" přeložit a následně validovat test učebního pokroku v molekulární biologii a genetice. Dalším cílem práce bylo vysvětlit možný vliv proměnných (např. účasti na biologickém semináři, přírodovědných soutěží či budoucího zaměření studia) na celkové skóre. Validace probíhala v několika fázích (kontrola překladu odborníky a didaktiky, testování ve školách a následné vyhodnocení). Žáci gymnázií test vyplňovali online při hodině biologie. Ukázalo se, že dosahují nízké úrovně pochopení dědičnosti na molekulární úrovni, dále v oblasti vlivu životního prostředí na genetickou informaci, přenosu genetické informace na potomky a obecně je pro ně obtížná aplikace teoretických poznatků na konkrétní příklady. Žáci chybují v základních genetických pojmech a ve vztazích mezi nimi, což popisují i další autoři. Ti, kteří navštěvovali biologický seminář či se plánují věnovat biologii...cs_CZ
uk.abstract.enMolecular biology and genetics represent some of the most challenging biological topics for students, a correct understanding is also essential for the other chapters of biology and chemistry. The learning progression test is a tool that allows to determine the level of understanding of the given fields, which can serve as feedback that can be followed up in a targeted manner in further teaching. The aim of this work was to translate and subsequently validate the test of learning progression in molecular biology and genetics from the English original "Learning Progression-Based Assessment of Modern Genetics". Another goal of the thesis was to explain the possible influence of variables (e.g. participation in a biology seminar, science competitions or future study focus) on the overall score. Validation took place in several phases (checking the translation by experts and didactics, testing at schools and subsequent evaluation and analysis). Grammar school students completed the test online during biology class. They achieved a low level of understanding of heredity at the molecular level, further in the area of the influence of the environment on genetic information, the transfer of genetic information to offspring, and in general it is difficult for them to apply theoretical knowledge to specific...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky biologiecs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantNovotný, Petr
dc.contributor.consultantMachová, Markéta
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV