Zobrazit minimální záznam

Developing mathematical literacy in chemical tasks for upper secondary school
dc.contributor.advisorStratilová Urválková, Eva
dc.creatorBřížďala, Jan
dc.date.accessioned2024-11-29T14:00:31Z
dc.date.available2024-11-29T14:00:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/189869
dc.description.abstractDizertační práce se zabývá souvislostí mezi stavem matematické gramotnosti u žáků (absolventů gymnázií) a jejich úspěšností při řešení chemických úloh. Zkoumá se, které faktory mají vliv na úspěšné vyřešení zadaných úloh z chemie. Matematická gramotnost je obecně zaváděna jako schopnost aplikovat poznatky z matematiky na reálných příkladech z praxe. V chemii to neznamená pouze schopnost řešit chemické výpočty, ale také třeba popisovat geometrii molekul, číst a správně interpretovat data z grafů, tabulek či schémat apod. Matematická gramotnost je velmi důležité téma, kterým se na mezinárodní úrovni zabývá několik výzkumných šetření (především PISA, TIMSS). Národní strategické dokumenty v oblasti vzdělávání (např. Strategie 2030+) kladou vysoký důraz na propojování učiva s poznatky z reálného života. Aplikace matematických poznatků v chemii tomu odpovídá. Součástí dizertační práce je sestavení didaktického testu, který obsahuje komplexní (průřezové) úlohy z chemie obecné, anorganické, organické a biochemie. Tyto úlohy v sobě kombinují učivo středoškolské matematiky a chemie. Jejich cílem je zjistit, jak jsou žáci schopni zadané úlohy řešit, případně identifikovat příčinu jejich neúspěchů. Didaktický test byl sestaven na základě učiva vymezeného v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia a jeho...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis focuses on the correlation between the state of pupils' math literacies (grammar school graduates) and their success in solving chemical tasks. It identifies factors influencing the success of solving specific chemistry tasks. Generally, mathematical literacies are established as the ability to apply mathematical concepts to real practical tasks. Typically, chemistry involves chemical calculations, description of molecule geometry, and reading and interpreting data from graphs, tables or diagrams. Mathematical literacy is a key topic addressed by several international research studies (primarily PISA and TIMSS). The national strategic documents in the field of education (e.g. Strategy 2030+) place a strong emphasis on connecting the subject matter with real-life experiences including the application of mathematical concepts in chemistry. This thesis includes the creation of a didactic test comprising complex tasks from general chemistry, inorganic chemistry, organic chemistry, and biochemistry. To solve these tasks, students need to prove obtaining the knowledge and literacies of maths as well as chemistry on a high school level. The presented test aims to assess students' ability to solve these tasks and potentially identify the reasons for their failures. The didactic test was...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectmathematical literacies - chemistry tasks - didactic test - expert panel - thinking alouden_US
dc.subjectmatematická gramotnost - chemické úlohy - didaktický test - odborný panel - myšlení nahlascs_CZ
dc.titleRozvíjení matematické gramotnosti v chemických úlohách pro střední školycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-05-30
dc.description.departmentDepartment of Chemistry Educationen_US
dc.description.departmentKatedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId206894
dc.title.translatedDeveloping mathematical literacy in chemical tasks for upper secondary schoolen_US
dc.contributor.refereeČtrnáctová, Hana
dc.contributor.refereeKlečková, Marta
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDidactics of Chemistryen_US
thesis.degree.disciplineDidaktika chemiecs_CZ
thesis.degree.programDidactics of Chemistryen_US
thesis.degree.programDidaktika chemiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Chemistry Educationen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDidaktika chemiecs_CZ
uk.degree-discipline.enDidactics of Chemistryen_US
uk.degree-program.csDidaktika chemiecs_CZ
uk.degree-program.enDidactics of Chemistryen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDizertační práce se zabývá souvislostí mezi stavem matematické gramotnosti u žáků (absolventů gymnázií) a jejich úspěšností při řešení chemických úloh. Zkoumá se, které faktory mají vliv na úspěšné vyřešení zadaných úloh z chemie. Matematická gramotnost je obecně zaváděna jako schopnost aplikovat poznatky z matematiky na reálných příkladech z praxe. V chemii to neznamená pouze schopnost řešit chemické výpočty, ale také třeba popisovat geometrii molekul, číst a správně interpretovat data z grafů, tabulek či schémat apod. Matematická gramotnost je velmi důležité téma, kterým se na mezinárodní úrovni zabývá několik výzkumných šetření (především PISA, TIMSS). Národní strategické dokumenty v oblasti vzdělávání (např. Strategie 2030+) kladou vysoký důraz na propojování učiva s poznatky z reálného života. Aplikace matematických poznatků v chemii tomu odpovídá. Součástí dizertační práce je sestavení didaktického testu, který obsahuje komplexní (průřezové) úlohy z chemie obecné, anorganické, organické a biochemie. Tyto úlohy v sobě kombinují učivo středoškolské matematiky a chemie. Jejich cílem je zjistit, jak jsou žáci schopni zadané úlohy řešit, případně identifikovat příčinu jejich neúspěchů. Didaktický test byl sestaven na základě učiva vymezeného v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia a jeho...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on the correlation between the state of pupils' math literacies (grammar school graduates) and their success in solving chemical tasks. It identifies factors influencing the success of solving specific chemistry tasks. Generally, mathematical literacies are established as the ability to apply mathematical concepts to real practical tasks. Typically, chemistry involves chemical calculations, description of molecule geometry, and reading and interpreting data from graphs, tables or diagrams. Mathematical literacy is a key topic addressed by several international research studies (primarily PISA and TIMSS). The national strategic documents in the field of education (e.g. Strategy 2030+) place a strong emphasis on connecting the subject matter with real-life experiences including the application of mathematical concepts in chemistry. This thesis includes the creation of a didactic test comprising complex tasks from general chemistry, inorganic chemistry, organic chemistry, and biochemistry. To solve these tasks, students need to prove obtaining the knowledge and literacies of maths as well as chemistry on a high school level. The presented test aims to assess students' ability to solve these tasks and potentially identify the reasons for their failures. The didactic test was...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV