Vietnamese University Students in the UK and Their Use of English Names
Užívání anglických jmen vietnamskými univerzitními studenty
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184332Identifiers
Study Information System: 249728
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Luef, Eva Maria
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English Language and Linguistics
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
7. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
teorie jazykového managementu|jednoduchý jazykový management|organizovaný jazykový management|management jména|vietnamští studenti|identita|jazyková ideologieKeywords (English)
language management theory|simple language management|organized language management|name management|Vietnamese students|identity|language ideologya klíčová slova Cílem této práce je prozkoumat management osobních jmen vietnamských studentů žijících a/nebo studujících ve Spojeném království. Aspekty řešené v této práci jsou důvody pro přijetí anglického jména, v jaké situaci používá jedinec které jméno a jaké jsou motivace při výběru anglického jména. Data byla získána kvantitativně pomocí dotazníku a kvalitativně prostřednictvím rozhovorů. Výsledky potvrzují, že management osobních jmen silně závisí na jednotlivci, lze však identifikovat určité vzorce a trendy. Výsledky této studie naznačují, že účastníci uplatňují stejné strategie při výběru anglických jmen, které jsou konzistentní s předchozími pracemi, například Burt (2009), Chen (2015) a McPherron (2009). Kromě toho tato studie potvrzuje, že usnadnění každodenního života hraje významnou roli při rozhodování jednotlivců přijmout anglické jméno, jak bylo identifikováno v předchozím výzkumu. Zároveň však tato studie identifikuje odchylky od existující literatury. Zdá se, že trendovost anglických jmen má pro účastníky menší význam, což se liší od závěrů Barešové a Pikharta (2020). Navíc, na rozdíl od závěrů Chena (2015) a Heffernana (2010), tato studie ukazuje, že používání anglického jména specificky během hodin angličtiny nemá významný vliv na celkové užívání anglického jména. Klíčová...
and keywords The aim of this thesis is to investigate the management of personal names of Vietnamese students living and/or studying in the United Kingdom. It explores reasons for adopting English names, situations for different name usage, and motivations behind name choices. The data were obtained both quantitatively through a questionnaire and qualitatively through one-on-one interviews. The results confirm that management of personal names heavily depends on the individual. However, certain patterns can be observed. The study's findings demonstrate that participants use strategies for selecting an English name that align with those proposed in previous works by Burt (2009), Chen (2015), and McPherron (2009). Additionally, the research corroborates the role of convenience as a significant factor influencing individuals to adopt an English name as proposed by previous research. However, the study also identifies deviations from existing literature. Notably, the trendiness of having an English name appears to hold less importance for the participants, differing from the findings of Barešová & Pikhart (2020). Furthermore, contrary to the perspectives of Chen (2015) and Heffernan (2010), the research indicates that adopting an English name for use in English classes does not significantly impact the...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Zapojování pracovníků středního managementu do aktivit vedení mateřské školy
Defence status: DEFENDEDŠkrabalová, Šárka (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016)Date of defense: 13. 9. 2016 -
Efektivní porada jako nástroj řízení sloučených zařízení ZŠ a MŠ
Defence status: DEFENDEDKynčlová, Zlatuše (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011)Date of defense: 31. 5. 2011 -
Osobnostní, odborné a sociální kvality projektového manažera
Defence status: DEFENDEDZobačová, Denisa (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2013)Date of defense: 27. 5. 2013Diplomová práce je rozdělena na dvě základní části. První z nich se věnuje osobnostním, sociálním a odborných znalostem projektového manažera a druhá mapuje výuku soft skills na vysokých školách s oborem Informační studia ...