Zobrazit minimální záznam

Philosophical reflections of creative experience
dc.contributor.advisorKoubová, Alice
dc.creatorFridmanová, Milena
dc.date.accessioned2022-05-11T09:31:06Z
dc.date.available2022-05-11T09:31:06Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/172356
dc.description.abstractFridmanová, M.: Filosofické reflexe tvořivé zkušenosti Předkládaná disertace se věnuje tématu tvořivé zkušenosti. Tvořivá zkušenost není něčím, co bychom záměrně dělali, zároveň se však neobejde bez naší aktivity a připravenosti. Tato práce si klade základní otázku, jak můžeme přispět k tomu, aby k nám přicházely tvořivé impulsy a abychom je byli schopni uchopit a přetavit do díla. Práce vychází z předpokladu, že dnešní představy o tvorbě vycházejí z romantického pojetí, podle kterého je umění produktem génia tvořícího z nadpřirozených sil, které nemá ve své moci. Ve 20. století byla tvořivost podrobena rozsáhlému vědeckému výzkumu, zejména psychologickému, který ukázal, že tvořivostí disponuje každý a že ji lze rozvíjet. O to je aktuálnější otázka, co v tvořivém procesu ovlivňujeme a co ne. První kapitoly práce jsou věnovány filosofické interpretaci tří výkladů tvořivé zkušenosti v podání Schopenhauera, Nietzscheho a Gadamera. Záměrem této interpretace je zdůraznit protichůdné motivy jednotlivých pozic. Schopenhauer je zde pojednán jako představitel typického romantického pojetí génia, který tvoří díky vrozeným schopnostem a dotýká se tím neměnné podstaty světa. Nietzsche je představen v bodě svého odvratu od Schopenhauerovy metafyzické perspektivy. Tvořivá zkušenost podle něj nemůže spočívat v...cs_CZ
dc.description.abstractFridmanová, M.: Philosophical reflections of creative experience This dissertation is dedicated to the topic of the creative experience. The creative experience is not something "made" by us, but at the same time it does not occur without our activity and readiness. The basic question addressed by this dissertation is, how can we contribute to the process of being met by creative impulses and to the ability of grasping them and finally transforming them into a piece of art. The dissertation sets off from a premise that current notions of creativity are referring to a romantic conception, stating that the work of art is made by a genius creating through supernatural powers, which are beyond his personal grasp. In the 20th century, the creative experience has undergone a vast scientific examination, especially in the field of psychology; which confirmed that creativity is possessed by everyone and can be developed. This result raises the question, which aspects of the creative process can be affected and which cannot? The first chapters of the dissertation elaborate on the philosophical interpretation of three expositions of the creative experience - by Schopenhauer, Nietzsche, and Gadamer. The intention of this interpretation is to point to contradictory motives of individual conceptions....en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectcreativityen_US
dc.subjectartsen_US
dc.subjectcreative experienceen_US
dc.subjectcreatoren_US
dc.subjectgeniusen_US
dc.subjectpiece of arten_US
dc.subjectSchopenhaueren_US
dc.subjectNietzscheen_US
dc.subjectGadameren_US
dc.subjectVyskočilen_US
dc.subjectdialogical actingen_US
dc.subjectimprovisationen_US
dc.subjectcreative dispositionen_US
dc.subjecttvořivostcs_CZ
dc.subjectkreativitacs_CZ
dc.subjectuměnícs_CZ
dc.subjecttvořivá zkušenostcs_CZ
dc.subjecttvůrcecs_CZ
dc.subjectgéniuscs_CZ
dc.subjectumělecké dílocs_CZ
dc.subjectSchopenhauercs_CZ
dc.subjectNietzschecs_CZ
dc.subjectGadamercs_CZ
dc.subjectVyskočilcs_CZ
dc.subjectdialogické jednánícs_CZ
dc.subjectimprovisacecs_CZ
dc.subjecttvořivá kondicecs_CZ
dc.titleFilosofické reflexe tvořivé zkušenostics_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-27
dc.description.departmentDepartment of Philosophy and History of Scienceen_US
dc.description.departmentKatedra filosofie a dějin přírodních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId84317
dc.title.translatedPhilosophical reflections of creative experienceen_US
dc.contributor.refereeNitsche, Martin
dc.contributor.refereePokorný, Vít
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.discipline-en_US
thesis.degree.discipline-cs_CZ
thesis.degree.programPhilosophy and History of Scienceen_US
thesis.degree.programFilozofie a dějiny přírodních vědcs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra filosofie a dějin přírodních vědcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Philosophy and History of Scienceen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.cs-cs_CZ
uk.degree-discipline.en-en_US
uk.degree-program.csFilozofie a dějiny přírodních vědcs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophy and History of Scienceen_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csFridmanová, M.: Filosofické reflexe tvořivé zkušenosti Předkládaná disertace se věnuje tématu tvořivé zkušenosti. Tvořivá zkušenost není něčím, co bychom záměrně dělali, zároveň se však neobejde bez naší aktivity a připravenosti. Tato práce si klade základní otázku, jak můžeme přispět k tomu, aby k nám přicházely tvořivé impulsy a abychom je byli schopni uchopit a přetavit do díla. Práce vychází z předpokladu, že dnešní představy o tvorbě vycházejí z romantického pojetí, podle kterého je umění produktem génia tvořícího z nadpřirozených sil, které nemá ve své moci. Ve 20. století byla tvořivost podrobena rozsáhlému vědeckému výzkumu, zejména psychologickému, který ukázal, že tvořivostí disponuje každý a že ji lze rozvíjet. O to je aktuálnější otázka, co v tvořivém procesu ovlivňujeme a co ne. První kapitoly práce jsou věnovány filosofické interpretaci tří výkladů tvořivé zkušenosti v podání Schopenhauera, Nietzscheho a Gadamera. Záměrem této interpretace je zdůraznit protichůdné motivy jednotlivých pozic. Schopenhauer je zde pojednán jako představitel typického romantického pojetí génia, který tvoří díky vrozeným schopnostem a dotýká se tím neměnné podstaty světa. Nietzsche je představen v bodě svého odvratu od Schopenhauerovy metafyzické perspektivy. Tvořivá zkušenost podle něj nemůže spočívat v...cs_CZ
uk.abstract.enFridmanová, M.: Philosophical reflections of creative experience This dissertation is dedicated to the topic of the creative experience. The creative experience is not something "made" by us, but at the same time it does not occur without our activity and readiness. The basic question addressed by this dissertation is, how can we contribute to the process of being met by creative impulses and to the ability of grasping them and finally transforming them into a piece of art. The dissertation sets off from a premise that current notions of creativity are referring to a romantic conception, stating that the work of art is made by a genius creating through supernatural powers, which are beyond his personal grasp. In the 20th century, the creative experience has undergone a vast scientific examination, especially in the field of psychology; which confirmed that creativity is possessed by everyone and can be developed. This result raises the question, which aspects of the creative process can be affected and which cannot? The first chapters of the dissertation elaborate on the philosophical interpretation of three expositions of the creative experience - by Schopenhauer, Nietzsche, and Gadamer. The intention of this interpretation is to point to contradictory motives of individual conceptions....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra filosofie a dějin přírodních vědcs_CZ
thesis.grade.codeN
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusN


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV