Didaktické zpracování tematického bloku "Moje rodina" v občanské výchově na 2. stupni ZŠ
Didactic analysis and proposal of the topic: "My family" in Civics at Lower Secondary School
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125606Identifikátory
SIS: 231563
Kolekce
- Kvalifikační práce [19354]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Samek, Tomáš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
18. 1. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
didaktika, rodina, 2. stupeň základní školy, problémy rodiny, občanská výchovaKlíčová slova (anglicky)
didactics, family, Lower Secondary School, family problems, CivicsTato práce předkládá analýzu pojetí tématu rodina v RVP, ŠVP několika škol a v současných učebnicích občanské výuky. Analýzy dává do kontextu současného společenskovědního poznání o české rodině a na tomto základu vytváří vlastní didaktický návrh pro výuku tématu rodiny v občanské výchově na 2. stupni základní školy, který si klade za cíl pomoci žákům zorientovat se v jejich reálné situaci i v situacích budoucích s ohledem na soukromí žáků. Návrh je postaven na metodách kooperativní výuky, kompetenčního učení a práce pomocí nestrukturované inscenace. Žáci v něm vytvářejí ve skupinách fiktivní rodiny a přebírají na sebe role jejich členů. Práce v příloze předkládá i sadu pracovních listů, jejichž pomocí žáci vytvářejí rodinná portfolia. KLÍČOVÁ SLOVA didaktika, rodina, 2. stupeň základní školy, problémy rodiny, občanská výchova
This thesis analyses the approach to the concept of family in general Czech educational programme, specific educational programs of selected schools and currently used textbooks for Civics. The analysis is put into the context of current state of knowledge of the topic Czech family. Based on these findings, a teaching concept of the topic family at Lower Secondary Schools is presented. The proposed concept aims to help the children understand their family situation as well as prepare them for future situations while respecting the children's privacy. It combines methods of cooperative teaching, competence learning and unstructured staging. In the proposed concept, children form groups representing simulated families and take roles of given family members. A list of supporting teaching materials is attached in the appendix. These materials can be used to create a portfolio of information about the simulated family. KEY WORDS didactics, family, Lower Secondary School, family problems, Civics