dc.contributor.advisor | Slussareff, Michaela | |
dc.creator | Soudný, Vojtěch | |
dc.date.accessioned | 2021-03-26T17:42:15Z | |
dc.date.available | 2021-03-26T17:42:15Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/110798 | |
dc.description.abstract | (česky) jsou automatizované počítačové programy, které slouží k simulaci výměny zpráv s člověkem, zároveň jsou ale i novým uživatelským rozhraním. V roce 1994 definoval Jacob Nielsen deset heuristických pravidel, které se tradičně používají právě pro design uživa novém oboru konverzačních prostředí a za jakých podmínek. Danou problematiku spondentů, kteří v českém prostředí vytvořili chatboty a následnou analýzou prostřednictvím zakotvené teorie. Teoretická část popisuje popisuje kontext, ve kterém chatboti vznikají i teoretické principy uživatelské zkušenosti, ze kterých následně čerpá | cs_CZ |
dc.description.abstract | (in English): Chatbots are automatised computer programs which are built to simulate an exchange in communication with a human being. Simultaneously, they provide new user interfaces. In 1994, Jacob Nielsen defined ten heuristic rules that are traditionally used within the design of user interfaces. This thesis's aim is to find out whether these ten rules are applicable in new fields of conversational environments. Secondly, what are the conditions under which the exchange becomes possible. The matter was examined through a qualitative research with the sample of eleven respondents who'd created chatbots within the Czech professional environment. The next step was a grounded analysis of existing established theories. The theoretical part explains the context in which chatbots are being created. It also shows theoretical canons of user interfaces which are the base of data and experience for the researches. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | chatbot|conversational user interface|user experience|psychology of communication|natural language processing|Alan Turing|Jacob Nielsen | en_US |
dc.subject | chatbot|konverzační uživatelské rozhraní|uživatelská zkušenost|psychologie komunikace|rozpoznávání přirozeného jazyka|Alan Turing|Jacob Nielsen | cs_CZ |
dc.title | Technické a sociální výzvy v konverzačním uživatelském rozhraní | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2019 | |
dcterms.dateAccepted | 2019-09-09 | |
dc.description.department | Ústav informačních studií - studia nových médií | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 189132 | |
dc.title.translated | Technical and social challenges in a conversational user interface | en_US |
dc.contributor.referee | Koubský, Petr | |
dc.identifier.aleph | 002296552 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | New Media Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Studia nových médií | cs_CZ |
thesis.degree.program | Informační studia a knihovnictví | cs_CZ |
thesis.degree.program | Information and Library Studies | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav informačních studií - studia nových médií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Studia nových médií | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | New Media Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Informační studia a knihovnictví | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Information and Library Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | (česky) jsou automatizované počítačové programy, které slouží k simulaci výměny zpráv s člověkem, zároveň jsou ale i novým uživatelským rozhraním. V roce 1994 definoval Jacob Nielsen deset heuristických pravidel, které se tradičně používají právě pro design uživa novém oboru konverzačních prostředí a za jakých podmínek. Danou problematiku spondentů, kteří v českém prostředí vytvořili chatboty a následnou analýzou prostřednictvím zakotvené teorie. Teoretická část popisuje popisuje kontext, ve kterém chatboti vznikají i teoretické principy uživatelské zkušenosti, ze kterých následně čerpá | cs_CZ |
uk.abstract.en | (in English): Chatbots are automatised computer programs which are built to simulate an exchange in communication with a human being. Simultaneously, they provide new user interfaces. In 1994, Jacob Nielsen defined ten heuristic rules that are traditionally used within the design of user interfaces. This thesis's aim is to find out whether these ten rules are applicable in new fields of conversational environments. Secondly, what are the conditions under which the exchange becomes possible. The matter was examined through a qualitative research with the sample of eleven respondents who'd created chatbots within the Czech professional environment. The next step was a grounded analysis of existing established theories. The theoretical part explains the context in which chatbots are being created. It also shows theoretical canons of user interfaces which are the base of data and experience for the researches. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií - studia nových médií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
dc.contributor.consultant | Šlerka, Josef | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |
dc.identifier.lisID | 990022965520106986 | |