Technické a sociální výzvy v konverzačním uživatelském rozhraní
Technical and social challenges in a conversational user interface
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110798Identifiers
Study Information System: 189132
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Consultant
Šlerka, Josef
Referee
Koubský, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
9. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
chatbot|konverzační uživatelské rozhraní|uživatelská zkušenost|psychologie komunikace|rozpoznávání přirozeného jazyka|Alan Turing|Jacob NielsenKeywords (English)
chatbot|conversational user interface|user experience|psychology of communication|natural language processing|Alan Turing|Jacob Nielsen(česky) jsou automatizované počítačové programy, které slouží k simulaci výměny zpráv s člověkem, zároveň jsou ale i novým uživatelským rozhraním. V roce 1994 definoval Jacob Nielsen deset heuristických pravidel, které se tradičně používají právě pro design uživa novém oboru konverzačních prostředí a za jakých podmínek. Danou problematiku spondentů, kteří v českém prostředí vytvořili chatboty a následnou analýzou prostřednictvím zakotvené teorie. Teoretická část popisuje popisuje kontext, ve kterém chatboti vznikají i teoretické principy uživatelské zkušenosti, ze kterých následně čerpá
(in English): Chatbots are automatised computer programs which are built to simulate an exchange in communication with a human being. Simultaneously, they provide new user interfaces. In 1994, Jacob Nielsen defined ten heuristic rules that are traditionally used within the design of user interfaces. This thesis's aim is to find out whether these ten rules are applicable in new fields of conversational environments. Secondly, what are the conditions under which the exchange becomes possible. The matter was examined through a qualitative research with the sample of eleven respondents who'd created chatbots within the Czech professional environment. The next step was a grounded analysis of existing established theories. The theoretical part explains the context in which chatbots are being created. It also shows theoretical canons of user interfaces which are the base of data and experience for the researches.