Technické a sociální výzvy v konverzačním uživatelském rozhraní
Technical and social challenges in a conversational user interface
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110798Identifikátory
SIS: 189132
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Šlerka, Josef
Oponent práce
Koubský, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Studia nových médií
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií - studia nových médií
Datum obhajoby
9. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
chatbot|konverzační uživatelské rozhraní|uživatelská zkušenost|psychologie komunikace|rozpoznávání přirozeného jazyka|Alan Turing|Jacob NielsenKlíčová slova (anglicky)
chatbot|conversational user interface|user experience|psychology of communication|natural language processing|Alan Turing|Jacob Nielsen(česky) jsou automatizované počítačové programy, které slouží k simulaci výměny zpráv s člověkem, zároveň jsou ale i novým uživatelským rozhraním. V roce 1994 definoval Jacob Nielsen deset heuristických pravidel, které se tradičně používají právě pro design uživa novém oboru konverzačních prostředí a za jakých podmínek. Danou problematiku spondentů, kteří v českém prostředí vytvořili chatboty a následnou analýzou prostřednictvím zakotvené teorie. Teoretická část popisuje popisuje kontext, ve kterém chatboti vznikají i teoretické principy uživatelské zkušenosti, ze kterých následně čerpá
(in English): Chatbots are automatised computer programs which are built to simulate an exchange in communication with a human being. Simultaneously, they provide new user interfaces. In 1994, Jacob Nielsen defined ten heuristic rules that are traditionally used within the design of user interfaces. This thesis's aim is to find out whether these ten rules are applicable in new fields of conversational environments. Secondly, what are the conditions under which the exchange becomes possible. The matter was examined through a qualitative research with the sample of eleven respondents who'd created chatbots within the Czech professional environment. The next step was a grounded analysis of existing established theories. The theoretical part explains the context in which chatbots are being created. It also shows theoretical canons of user interfaces which are the base of data and experience for the researches.