Využití pomůcek systému pedagogiky Marie Montessori u osob s Downovým syndromem.
Using Montessori learning materials for teaching persons with Down syndrome
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94518Identifiers
Study Information System: 146744
Collections
- Kvalifikační práce [19116]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Downův syndrom, mentální postižení, Montessori pedagogika, vzdělávání lidí s Downovým syndromem, Montessori terapie, Montessori pomůcky, pedagogická diagnostika, případové studieKeywords (English)
Down syndrome, mental disability, Montessori education, education of people with Down syndrome, Montessori therapy, Montessori teaching aids, pedagogical diagnostics, case studiesDiplomová práce se věnuje možnostem využití Montessori učebních pomůcek při vzdělávání osob s Downovým syndromem. Shrnuje dosavadní poznatky o Downovu syndromu a o mentálním postižení, které Downův syndrom vždy doprovází. Popisuje možnosti vzdělávání člověka s Downovým syndromem v rámci jeho vývoje. Stručně charakterizuje historii Montessori pedagogiky, její zařazení z hlediska obecné pedagogiky a její pozici v České republice. Práce shrnuje základní pojmy a principy Montessori pedagogiky a seznamuje s Montessori terapií, která zatím v České republice nemá tradici. Montessori pedagogiku autorka uvádí do souvislosti s jinými na člověka zaměřenými didaktickými nebo terapeutickými systémy jako je strukturované učení, globální čtení, Metoda instrumentálního obohacování Reuvena Feursteina a Smyslová aktivizace, bazální stimulace a práce s psychobiografií. V prakticky zaměřených kapitolách se věnuje pojetí učební pomůcky v Montessori systému a charakterizuje Montessori materiál, který používá při lekcích podpory rozvoje osobnosti lidí s Downovým syndromem. Autorka popisuje zaměření, průběh a strukturu lekcí, práci s klientem a jeho rodinou i význam vstupního rozhovoru a vstupní diagnostiky. Na závěr popisuje tři případové studie svých klientek. Přílohou práce je samostatná Pomůcková kniha, která obsahuje...
This thesis examines how can Montessori teaching aids be used for educating persons with Down syndrome. It describes Down syndrome and mental disability that is associated with it, listing also the options for educating persons with Down syndrome by development stage. It provides an overview of Montessori pedagogics, its history, concepts and principles, and its status in the Czech Republic. It classifies Montessori pedagogics in terms of general didactics theory, and introduces Montessori therapy. The author connects Montessori to other human- centric didactic and pedagogical systems, such as structured teaching, global reading approach, Reuven Feuerstein's Instrumental Enrichment, sensory activation, basal stimulation, and psychobiography. She explains the role of teaching aids in the Montessori system and describes the materials she is using in her lessons for persons with Down syndrome. The aim and structure of such lessons are described, together with how to work with clients and their families. The author emphasizes the importance of entry diagnostics, and presents three case studies of her clients. Teaching Aids Book is attached to the thesis, presenting 92 aids. For each teaching aid, it includes a description, modifications aimed for the use of clients with Down syndrome, and diagnostic...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Alternativní školství v České republice - metoda Marie Montessori v předškolním věku
Defence status: DEFENDEDKysilková, Alžběta (Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, 2018)Date of defense: 25. 6. 2018 -
Specifika řízení montessori školy
Defence status: DEFENDEDSlívová, Lucie (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022)Date of defense: 20. 1. 2022 -
Přínos Marie Montessori pro speciální pedagogiku
Defence status: DEFENDEDMošnerová, Magdalena (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011)Date of defense: 8. 6. 2011