Zobrazit minimální záznam

The role of school songs in the modernization of Chinese music
dc.contributor.advisorHudeček, Jiří
dc.creatorCvrčková, Lenka
dc.date.accessioned2017-11-15T10:56:06Z
dc.date.available2017-11-15T10:56:06Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/93270
dc.description.abstractThesis abstract The aim of this thesis is to describe the role of school songs in the modernization of Chinese music. Since the establishment of modern Chinese education school songs have become an important part of Japanese-based teaching materials as well as a tool for introducing and transferring political ideology. The tunes of the early school songs were adapted from Western romantic songs and Japanese school songs, and as I argue, this have shaped the Chinese musical taste towards a greater popularity of music including western compositional elements and thus westernization of music in general. In addition to describing the musical specifics of Chinese school songs, the work focuses on more general questions about the modernization and westernization of Chinese music. Compositions written by Shen Xingong (1869-1947), Li Shutong (1880-1942) and Zeng Zhimin (1879-1929), prefaces to various editions of collected school songs, and articles on the relationship of these songs to the education system in China is the primary focus of the current study. Key words: modernization; Chinese music; school songs; early 20 centuryen_US
dc.description.abstractCílem práce je popsat roli školských písní v modernizaci čínské hudby. Školské písně se staly od vzniku moderního čínského školství významnou součástí učebních materiálů založených na japonských vzorech a zároveň nástrojem k představení a přenosu politické ideologie. Melodie prvních školských písní využívaly japonské a západních romantické písně, čímž podle mého názoru dlouhodobě formovaly čínský hudební vkus směrem k větší oblibě hudby obsahující západní kompoziční prvky, a tedy k westernizaci hudby obecně. Práce se kromě popisu hudebních specifik čínských školských písní zaměřuje i na obecnější otázky týkající se modernizace a westernizace čínské hudby. Předmětem zkoumání jsou především písně od Shen Xingonga (1869-1947), Li Shutonga (1880-1942) a Zeng Zhimina (1879-1929), dále předmluvy k různým vydáním sebraných školských písní a dobové články týkající se vztahu těchto písní ke vzdělávacímu systému v Číně. Klíčová slova: modernizace; čínské hudba; školské písně; začátek 20. stoletícs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectmodernizace čínské hudba|školské písně|začátek 20. stoletícs_CZ
dc.subjectmodernization of Chinese music|school songs|early 20 centuryen_US
dc.titleRole školských písní v modernizaci čínské hudbycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-11
dc.description.departmentÚstav Dálného východucs_CZ
dc.description.departmentInstitute of East Asian Studiesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId179372
dc.title.translatedThe role of school songs in the modernization of Chinese musicen_US
dc.contributor.refereeLomová, Olga
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineChinese Studiesen_US
thesis.degree.disciplineSinologiecs_CZ
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav Dálného východucs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of East Asian Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSinologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enChinese Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem práce je popsat roli školských písní v modernizaci čínské hudby. Školské písně se staly od vzniku moderního čínského školství významnou součástí učebních materiálů založených na japonských vzorech a zároveň nástrojem k představení a přenosu politické ideologie. Melodie prvních školských písní využívaly japonské a západních romantické písně, čímž podle mého názoru dlouhodobě formovaly čínský hudební vkus směrem k větší oblibě hudby obsahující západní kompoziční prvky, a tedy k westernizaci hudby obecně. Práce se kromě popisu hudebních specifik čínských školských písní zaměřuje i na obecnější otázky týkající se modernizace a westernizace čínské hudby. Předmětem zkoumání jsou především písně od Shen Xingonga (1869-1947), Li Shutonga (1880-1942) a Zeng Zhimina (1879-1929), dále předmluvy k různým vydáním sebraných školských písní a dobové články týkající se vztahu těchto písní ke vzdělávacímu systému v Číně. Klíčová slova: modernizace; čínské hudba; školské písně; začátek 20. stoletícs_CZ
uk.abstract.enThesis abstract The aim of this thesis is to describe the role of school songs in the modernization of Chinese music. Since the establishment of modern Chinese education school songs have become an important part of Japanese-based teaching materials as well as a tool for introducing and transferring political ideology. The tunes of the early school songs were adapted from Western romantic songs and Japanese school songs, and as I argue, this have shaped the Chinese musical taste towards a greater popularity of music including western compositional elements and thus westernization of music in general. In addition to describing the musical specifics of Chinese school songs, the work focuses on more general questions about the modernization and westernization of Chinese music. Compositions written by Shen Xingong (1869-1947), Li Shutong (1880-1942) and Zeng Zhimin (1879-1929), prefaces to various editions of collected school songs, and articles on the relationship of these songs to the education system in China is the primary focus of the current study. Key words: modernization; Chinese music; school songs; early 20 centuryen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav Dálného východucs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV