Role školských písní v modernizaci čínské hudby
The role of school songs in the modernization of Chinese music
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93270Identifikátory
SIS: 179372
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lomová, Olga
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sinologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav Dálného východu
Datum obhajoby
11. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
modernizace čínské hudba|školské písně|začátek 20. stoletíKlíčová slova (anglicky)
modernization of Chinese music|school songs|early 20 centuryCílem práce je popsat roli školských písní v modernizaci čínské hudby. Školské písně se staly od vzniku moderního čínského školství významnou součástí učebních materiálů založených na japonských vzorech a zároveň nástrojem k představení a přenosu politické ideologie. Melodie prvních školských písní využívaly japonské a západních romantické písně, čímž podle mého názoru dlouhodobě formovaly čínský hudební vkus směrem k větší oblibě hudby obsahující západní kompoziční prvky, a tedy k westernizaci hudby obecně. Práce se kromě popisu hudebních specifik čínských školských písní zaměřuje i na obecnější otázky týkající se modernizace a westernizace čínské hudby. Předmětem zkoumání jsou především písně od Shen Xingonga (1869-1947), Li Shutonga (1880-1942) a Zeng Zhimina (1879-1929), dále předmluvy k různým vydáním sebraných školských písní a dobové články týkající se vztahu těchto písní ke vzdělávacímu systému v Číně. Klíčová slova: modernizace; čínské hudba; školské písně; začátek 20. století
Thesis abstract The aim of this thesis is to describe the role of school songs in the modernization of Chinese music. Since the establishment of modern Chinese education school songs have become an important part of Japanese-based teaching materials as well as a tool for introducing and transferring political ideology. The tunes of the early school songs were adapted from Western romantic songs and Japanese school songs, and as I argue, this have shaped the Chinese musical taste towards a greater popularity of music including western compositional elements and thus westernization of music in general. In addition to describing the musical specifics of Chinese school songs, the work focuses on more general questions about the modernization and westernization of Chinese music. Compositions written by Shen Xingong (1869-1947), Li Shutong (1880-1942) and Zeng Zhimin (1879-1929), prefaces to various editions of collected school songs, and articles on the relationship of these songs to the education system in China is the primary focus of the current study. Key words: modernization; Chinese music; school songs; early 20 century