Křesťanské motivy v českém umění doby protektorátu
Christian Themes in the Czech Art of the Protectorate Era
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91536Identifikátory
SIS: 155664
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pech, Milan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
7. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
protektorát|okupace|malba|křesťanské námětyKlíčová slova (anglicky)
protectorate|occupation|painting|Christian motifsBakalářská práce je věnována fenoménu zobrazování křesťanských motivů v českém umění doby protektorátu, zejména v malbě. Tento ojedinělý jev českého umění vyvstává v melancholické atmosféře období mezi léty 1939-1945, kdy si umělci, jinak odmítající jakákoli pravidla, přivlastnili biblické náměty jako osobní, symbolickou výpověď doby. Práce motivy člení do šesti tematických okruhů, korespondujících s tehdejší politickou situací. Mezi nejčastěji zobrazované náměty se řadí Milosrdný Samaritán, Poslední večeře, Ukřižování či Kristus na hoře Olivetské.
This thesis discusses the depiction of Christian motifs in Czech fine art, especially in painting, between 1939-1945. The phenomenon appeared in Czech fine art sporadically, but in a melancholic mood of so called Protectorate artists refused any kind of rules and adopted biblical themes as a personal, symbolical evidence of those times. The thesis divides those themes into six groups corresponding with the political situation of that time. The Good Samaritan, the Last Supper, the Crucifixion and Christ's agony in the Garden belong to the most frequent depicted themes.