Benchmarking
Diplomová práce
Autor
Spoluautor
Mužík, Jaroslav, (vedoucí práce)
Datum vydání
2001Klíčová slova (česky)
Benchmarking, personální managementV souvislosti se změnami, které v České republice a v zemích střední a východní Evropy proběhly po roce 1989, došlo ke změně dosavadních systémů a hodnot. Tyto země se zbavily závislosti Sovětského svazu a vydaly se cestou nastolení demokratických systémů a zřízení. Došlo ke zhroucení centrálně plánované ekonomiky a byla započata transformace centrálního systému řízení na tržní hospodářství. Do popředí se dostaly práva a svobody člověka jako jedince, které byly doposud popírány. Tyto změny se projevují ve všech oblastech hospodářství a každodenním životě jednotlivců. Představená diplomová práce je pojata jako kompletní popis jedné z analytických metod, kterou lze použít jako systematický proces hodnocení a porovnávání výkonů, funkcí a procesů s těmi nejlepšími ve světě s cílem nejen dosáhnout jejich úrovně, ale být lepší. Pokouší se o představení metody benchmarkingu a jejího využití jak na podnikové úrovni, tak také na úrovni jednotlivých sektorů celého národního hospodářství. Nechybí zde ani vztah a benchmarkingu k personálnímu řízení a jeho aplikace právě v oblasti personálního řízení. Jedním z prvních průkopníků této metody se stala společnost Xerox. " ... , když koncem sedmdesátých let zjistila, že japonské firmy dosahují u srovnatelných kopírek nejméně o 40% menších nákladů. Současně zjistila, že dochází k prudkému poklesu jejího podílu na trhu. Na tuto situaci reagoval výkonný ředitel Xeroxu, David Kearns, zavedením programu Dosažení vedoucího postavení na trhu prostřednictvím kvality. Cílem programu bylo nejen zvýšení kvality kopírek, ale současně i snížení výrobních nákladů. Dosažený úspěch byl hlavním důvodem, že od té doby používají benchmarking všechny organizace společnosti xerox.