Atypické zobrazování Nejsvětější Trojice na území Regni Hungariae ve středověku
An atypical mediaeval imaging of the Holy Trinity in Regni Hungariae in the Middle Ages
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82088Identifikátory
SIS: 137664
Kolekce
- Kvalifikační práce [2276]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pučalík, Marek
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
8. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
středověk, Nejsvětější Trojice, trinitologie, nástěnná malba, Horní UherskoKlíčová slova (anglicky)
Middle Ages, Holy Trinity, trinitology, wall painting, Upper HungaryTato diplomová práce se zabývá zvláštním typem zobrazení Nejsvětější Trojice. Středověcí umělci byli postaveni před nelehký úkol ztvárnit trojjediného Boha (tři různé osoby jedné podstaty) v obrazu tak, aby bylo naplněno trinitární dogma. S tímto těžkým úkolem se vyrovnávali různě. V první části se práce zabývá vývojem, ustálením až po konečné přijetí tzv. "Nicejsko-konstantinopolského vyznání víry". Zároveň je jakýmsi úvodem do problematiky tohoto křesťanského mystéria. Druhá část je zaměřená na vývoj jednotlivých ikonografických typů, známé analogie, trojiční symboliku aj. Na území dnešního Slovenska se nachází toto vyobrazení ve třech lokalitách (Žehra, Ochtiná, Rákoš), které budou představeny ve čtvrté kapitole. Zvláštní pozornost je navíc věnována unikátnímu vyobrazení rákošské Trojice.
The thesis is concerned with an atypical image type of the Holy Trinity. Mediaeval authors stood in front of the hard question, how imagine three personed God (three different persons one substantiality) in the art work so that be express doctrine of the Trinity. They put up with this challenge in a different ways. In the first part of the thesis describing development, stabilizing and final acceptance of the "Nicene-Constantinopolitan Creed". At the same time is this part some of introduction to this Christian mystery. The second part is then focused on a development particular iconographic types, famous analogies, trinity symbols, etc. Fourth chapter is dedicated to concrete three locations in Upper Hungary area (Žehra, Ochtiná, Rákoš), where we can see this atypical iconographical three headed type. Special care is devoted absolutely unique picture of the Holy Trinity in Rákoš.