dc.contributor.advisor | Royt, Jan | |
dc.creator | Zemanová, Anna | |
dc.date.accessioned | 2017-06-02T03:00:10Z | |
dc.date.available | 2017-06-02T03:00:10Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/82088 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá zvláštním typem zobrazení Nejsvětější Trojice. Středověcí umělci byli postaveni před nelehký úkol ztvárnit trojjediného Boha (tři různé osoby jedné podstaty) v obrazu tak, aby bylo naplněno trinitární dogma. S tímto těžkým úkolem se vyrovnávali různě. V první části se práce zabývá vývojem, ustálením až po konečné přijetí tzv. "Nicejsko-konstantinopolského vyznání víry". Zároveň je jakýmsi úvodem do problematiky tohoto křesťanského mystéria. Druhá část je zaměřená na vývoj jednotlivých ikonografických typů, známé analogie, trojiční symboliku aj. Na území dnešního Slovenska se nachází toto vyobrazení ve třech lokalitách (Žehra, Ochtiná, Rákoš), které budou představeny ve čtvrté kapitole. Zvláštní pozornost je navíc věnována unikátnímu vyobrazení rákošské Trojice. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis is concerned with an atypical image type of the Holy Trinity. Mediaeval authors stood in front of the hard question, how imagine three personed God (three different persons one substantiality) in the art work so that be express doctrine of the Trinity. They put up with this challenge in a different ways. In the first part of the thesis describing development, stabilizing and final acceptance of the "Nicene-Constantinopolitan Creed". At the same time is this part some of introduction to this Christian mystery. The second part is then focused on a development particular iconographic types, famous analogies, trinity symbols, etc. Fourth chapter is dedicated to concrete three locations in Upper Hungary area (Žehra, Ochtiná, Rákoš), where we can see this atypical iconographical three headed type. Special care is devoted absolutely unique picture of the Holy Trinity in Rákoš. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | středověk | cs_CZ |
dc.subject | Nejsvětější Trojice | cs_CZ |
dc.subject | trinitologie | cs_CZ |
dc.subject | nástěnná malba | cs_CZ |
dc.subject | Horní Uhersko | cs_CZ |
dc.subject | Middle Ages | en_US |
dc.subject | Holy Trinity | en_US |
dc.subject | trinitology | en_US |
dc.subject | wall painting | en_US |
dc.subject | Upper Hungary | en_US |
dc.title | Atypické zobrazování Nejsvětější Trojice na území Regni Hungariae ve středověku | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2015 | |
dcterms.dateAccepted | 2015-09-08 | |
dc.description.department | Institute of Christian Art History | en_US |
dc.description.department | Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.description.faculty | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Catholic Theological Faculty | en_US |
dc.identifier.repId | 137664 | |
dc.title.translated | An atypical mediaeval imaging of the Holy Trinity in Regni Hungariae in the Middle Ages | en_US |
dc.contributor.referee | Pučalík, Marek | |
dc.identifier.aleph | 002039373 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Christian Arts | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-name.cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | KTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Christian Arts | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá zvláštním typem zobrazení Nejsvětější Trojice. Středověcí umělci byli postaveni před nelehký úkol ztvárnit trojjediného Boha (tři různé osoby jedné podstaty) v obrazu tak, aby bylo naplněno trinitární dogma. S tímto těžkým úkolem se vyrovnávali různě. V první části se práce zabývá vývojem, ustálením až po konečné přijetí tzv. "Nicejsko-konstantinopolského vyznání víry". Zároveň je jakýmsi úvodem do problematiky tohoto křesťanského mystéria. Druhá část je zaměřená na vývoj jednotlivých ikonografických typů, známé analogie, trojiční symboliku aj. Na území dnešního Slovenska se nachází toto vyobrazení ve třech lokalitách (Žehra, Ochtiná, Rákoš), které budou představeny ve čtvrté kapitole. Zvláštní pozornost je navíc věnována unikátnímu vyobrazení rákošské Trojice. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis is concerned with an atypical image type of the Holy Trinity. Mediaeval authors stood in front of the hard question, how imagine three personed God (three different persons one substantiality) in the art work so that be express doctrine of the Trinity. They put up with this challenge in a different ways. In the first part of the thesis describing development, stabilizing and final acceptance of the "Nicene-Constantinopolitan Creed". At the same time is this part some of introduction to this Christian mystery. The second part is then focused on a development particular iconographic types, famous analogies, trinity symbols, etc. Fourth chapter is dedicated to concrete three locations in Upper Hungary area (Žehra, Ochtiná, Rákoš), where we can see this atypical iconographical three headed type. Special care is devoted absolutely unique picture of the Holy Trinity in Rákoš. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990020393730106986 | |