Zobrazit minimální záznam

An atypical mediaeval imaging of the Holy Trinity in Regni Hungariae in the Middle Ages
dc.contributor.advisorRoyt, Jan
dc.creatorZemanová, Anna
dc.date.accessioned2017-06-02T03:00:10Z
dc.date.available2017-06-02T03:00:10Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/82088
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá zvláštním typem zobrazení Nejsvětější Trojice. Středověcí umělci byli postaveni před nelehký úkol ztvárnit trojjediného Boha (tři různé osoby jedné podstaty) v obrazu tak, aby bylo naplněno trinitární dogma. S tímto těžkým úkolem se vyrovnávali různě. V první části se práce zabývá vývojem, ustálením až po konečné přijetí tzv. "Nicejsko-konstantinopolského vyznání víry". Zároveň je jakýmsi úvodem do problematiky tohoto křesťanského mystéria. Druhá část je zaměřená na vývoj jednotlivých ikonografických typů, známé analogie, trojiční symboliku aj. Na území dnešního Slovenska se nachází toto vyobrazení ve třech lokalitách (Žehra, Ochtiná, Rákoš), které budou představeny ve čtvrté kapitole. Zvláštní pozornost je navíc věnována unikátnímu vyobrazení rákošské Trojice.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis is concerned with an atypical image type of the Holy Trinity. Mediaeval authors stood in front of the hard question, how imagine three personed God (three different persons one substantiality) in the art work so that be express doctrine of the Trinity. They put up with this challenge in a different ways. In the first part of the thesis describing development, stabilizing and final acceptance of the "Nicene-Constantinopolitan Creed". At the same time is this part some of introduction to this Christian mystery. The second part is then focused on a development particular iconographic types, famous analogies, trinity symbols, etc. Fourth chapter is dedicated to concrete three locations in Upper Hungary area (Žehra, Ochtiná, Rákoš), where we can see this atypical iconographical three headed type. Special care is devoted absolutely unique picture of the Holy Trinity in Rákoš.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.subjectstředověkcs_CZ
dc.subjectNejsvětější Trojicecs_CZ
dc.subjecttrinitologiecs_CZ
dc.subjectnástěnná malbacs_CZ
dc.subjectHorní Uherskocs_CZ
dc.subjectMiddle Agesen_US
dc.subjectHoly Trinityen_US
dc.subjecttrinitologyen_US
dc.subjectwall paintingen_US
dc.subjectUpper Hungaryen_US
dc.titleAtypické zobrazování Nejsvětější Trojice na území Regni Hungariae ve středověkucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-08
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId137664
dc.title.translatedAn atypical mediaeval imaging of the Holy Trinity in Regni Hungariae in the Middle Agesen_US
dc.contributor.refereePučalík, Marek
dc.identifier.aleph002039373
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá zvláštním typem zobrazení Nejsvětější Trojice. Středověcí umělci byli postaveni před nelehký úkol ztvárnit trojjediného Boha (tři různé osoby jedné podstaty) v obrazu tak, aby bylo naplněno trinitární dogma. S tímto těžkým úkolem se vyrovnávali různě. V první části se práce zabývá vývojem, ustálením až po konečné přijetí tzv. "Nicejsko-konstantinopolského vyznání víry". Zároveň je jakýmsi úvodem do problematiky tohoto křesťanského mystéria. Druhá část je zaměřená na vývoj jednotlivých ikonografických typů, známé analogie, trojiční symboliku aj. Na území dnešního Slovenska se nachází toto vyobrazení ve třech lokalitách (Žehra, Ochtiná, Rákoš), které budou představeny ve čtvrté kapitole. Zvláštní pozornost je navíc věnována unikátnímu vyobrazení rákošské Trojice.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis is concerned with an atypical image type of the Holy Trinity. Mediaeval authors stood in front of the hard question, how imagine three personed God (three different persons one substantiality) in the art work so that be express doctrine of the Trinity. They put up with this challenge in a different ways. In the first part of the thesis describing development, stabilizing and final acceptance of the "Nicene-Constantinopolitan Creed". At the same time is this part some of introduction to this Christian mystery. The second part is then focused on a development particular iconographic types, famous analogies, trinity symbols, etc. Fourth chapter is dedicated to concrete three locations in Upper Hungary area (Žehra, Ochtiná, Rákoš), where we can see this atypical iconographical three headed type. Special care is devoted absolutely unique picture of the Holy Trinity in Rákoš.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990020393730106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV