Možnosti prevence sexuálního zneužívání u dětí mladšího školního věku pomocí příběhu
The possibilities for preventing the sexual abuse of children of younger school age using stories
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76694Identifikátory
SIS: 152415
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Konzultant práce
Havránková, Olga
Oponent práce
Kodymová, Pavla
Dragomirecká, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální práce
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální práce
Datum obhajoby
20. 4. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
primární prevence, sexuální zneužívání, práce s příběhem, mladší školní věk, syndrom CAN, trauma, sexuální výchova, mezery v rolích, prevence sociálně patologických jevů ve společnosti, vývojové potřebyKlíčová slova (anglicky)
primary prevention, sexual abuse, working with stories, younger school age, Child Abuse and Neglect Syndrome, trauma, sexual education, holes in roles, prevention of social pathological phenomena in society, developmental needsTéma: Možnosti prevence sexuálního zneužívání u dětí mladšího školního věku pomocí příběhu Abstrakt Rigorózní práce se zabývá primární prevencí sexuálního zneužívání dětí mladšího školního věku (6-9 let) pomocí příběhu. V první kapitole zmiňuji kulturně-historický kontext, dále rozpracovávám teoretická východiska (syndrom CAN, sexuální zneužívání, mladší školní věk, primární prevence, práce s příběhem) a další témata s konceptem spojená. Výzkumná sonda, která tvoří empirickou část práce, se snaží ověřit účinnost preventivní příručky, kterou jsem pro tuto práci vytvořila. Příručka je interaktivním návodem prevence sexuálního zneužívání dětí mladšího školního věku a příběh v ní obsažený je koncipován tak, aby pomohl dětem i rodičům osvojit si informace a kompetence, které by mohly snížit riziko sexuálního zneužití. Řízený interaktivní dialog, ke kterému příručka svou formou vybízí, má v konečném důsledku za cíl posílit důvěru mezi rodičem a dítětem, zlepšit jejich vzájemnou komunikaci a započít nekončící dialog. Klíčová slova: primární prevence, sexuální zneužívání, práce s příběhem, mladší školní věk, syndrom CAN, trauma, sexuální výchova, mezery v rolích, prevence sociálně patologických jevů ve společnosti, vývojové potřeby
Theme: The possibilities for preventing the sexual abuse of children of younger school age using stories Abstract The thesis deals with the primary prevention of the sexual abuse of children of younger school age (6-9 years) using stories. In the first chapter I discuss the cultural and historical context, and then I elaborate on the theoretical background (Child Abuse and Neglect Syndrome, sexual abuse, younger school age, primary prevention, working with stories as well as additional topics related to the concept. The investigative study, which constitutes the empirical part of the thesis, attempts to test the effectiveness of the prevention guide that I created for this thesis. The guide is an interactive manual for preventing the sexual abuse of children of younger school age, and the story contained in it is designed in a way so that it helps children as well as parents learn information and skills that could help reduce the risk of sexual abuse. The managed interactive dialogue, which the guide through its form encourages, is ultimately aimed at strengthening the trust between the parent and child, improving their communication and starting a never-ending dialogue. Keywords: primary prevention, sexual abuse, working with stories, younger school age, Child Abuse and Neglect Syndrome, trauma, sexual...