Corpus based description of processes of lexical semantic change in the Early Modern English period
Korpusově založená studie procesů lexikálně-sémantických změn v raně novoanglickém období
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76128Identifikátory
SIS: 164529
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klégr, Aleš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglického jazyka a didaktiky
Datum obhajoby
20. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sémantická změna, raná moderní angličtina, korpusová lingvistika, historická lingvistikaKlíčová slova (anglicky)
semantic change, Early Modern English, corpus linguistics, historical linguisticsTato bakalářská práce se zabývá procesy lexikálně-sémantické změny v raně novoanglickém období. Teoretická část práce shrnuje dosavadní poznatky v oblasti lexikálně-sémantické změny včetně charakteristiky základních taxonomií ze sekundární literatury a nastiňuje lingvistickou situaci v raně moderní angličtině. Úkolem v empirické části práce je kvalitativně popsat procesy sémantické změny u 5 vybraných slov na základě příkladů z korpusu (CED, PCEEC, PPCEME, PPCME2 a EEBO). Specificky tedy popsat okolnosti změny a faktory, kterými byly dané případy lexikálně-sémantické změny ovlivněny. Výsledky kvalitativní analýzy jsou konfrontovány s teoriemi sémantické změny uvedenými v první části práce.
This thesis deals with the processes of lexical semantic change in the Early Modern English period. The theoretical part summarises previous research in the area of lexical semantic change including the basic taxonomies from secondary literature and outlines the linguistic situation in Early Modern English. The aim of the practical part of the thesis is to analyse qualitatively the processes of semantic change in 5 selected words on the basis of examples extracted from the corpora (CED, PCEEC, PPCEME, PPCME2 and EEBO), i.e. to describe circumstances of the changes and factors influencing the individual instances of change. The results of the qualitative analysis are confronted with the theories of semantic change discussed in the first part of the thesis.