Mentoring v období profesní adaptace učitelů na středních školách
Mentoring in a period of professional adaptation of teachers in the secondary schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74994Identifikátory
SIS: 173235
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lisnerová, Romana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Management vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Centrum školského managementu
Datum obhajoby
19. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Adaptace, začínající učitel, mentoring, mentor, mentorský vztah, role mentora, formy mentoringu, strategie mentoringu, rizika mentoringuKlíčová slova (anglicky)
Adaptation, beginning teacher, mentoring, mentor, mentoring relationship, role of mentor, forms of mentoring, mentoring strategy, risk of mentoringDiplomová práce je zaměřena na proces mentoringu a jeho uplaňování v procesu profesní adaptace učitelů na středních školách. Cílem práce je na základě literární rešerše dostupné literatury a výsledků výzkumného šetření popsat a analyzovat proces mentoringu v období profesní adaptace učitelů středních škol. V teoretické části práce jsou vysvětleny základní pojmy s tématem související, je popsán proces adaptace učitelů, charakteristika mentoringu, role mentora, mentorský vztah, dále charakteristika mentora, formy, strategie, rizika a přínosy mentoringu. V empirické části práce je popsána realizace a výsledky kvantitativního výzkumného šetření metodou polostrukturovaného rozhovoru s řediteli středních škol, které se zaměřilo na zjištění, jak funguje proces mentoringu v období profesní adaptace učitelů na středních školách a jaké konkrétní způsoby podpory jsou v procesu mentoringu v období profesní adaptace učitelů na středních školách uplatňovány. Z výsledků výzkumného šetření je vytvořeno doporučení pro tvůrce vzdělávacího systému. KLÍČOVÁ SLOVA Adaptace, začínající učitel, střední školy, mentoring, mentor, mentorský vztah, role mentora, formy mentoringu, strategie mentoringu, rizika mentoringu, přínosy mentoringu.
The thesis is focused on the process of mentoring and its application in the process of professional adaptation of teachers in secondary schools. The aim of the work is based on a literature review of available literature and the results of the research to describe and analyze the process of mentoring in a period of professional adaptation of secondary school teachers. In the theoretical part are explained the basic concepts related to the topic, are described the process of adaptation of teachers, characteristic of mentoring, role of mentor, mentoring relationship, further characteristic of mentor, forms, strategies, risks and benefits of mentoring. In the empirical part are described the implementation and results of quantitative research by the semistructured interview with the directors of the secondary schools, which focused on the way, how the process of mentoring in a period of professional adaptation of teachers in the secondary schools works and what specific ways of support are in the process of mentoring in a period of professional adaptation of teachers in the secondary school applied. The results of the research are useful for recommendations for the creator of the educational system. KEYWORDS Adaptation, beginning teacher, high schools, mentoring, mentor, mentoring relationship, role...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Role mentora v podmínkách základní školy
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOPráchenská, Daniela (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Datum obhajoby: 26. 5. 2015 -
Možnosti využití mentoringu ve vzdělávání a rozvoji pracovníků v organizaci
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOČmochová, Markéta (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2016)Datum obhajoby: 1. 9. 2016Bakalářská práce podává přehled o možnostech využití mentoringu ve vzdělávání a rozvoji pracovníků v organizaci, specifikuje situace, ve kterých lze užití mentoringu definovat jako efektivní. Obsahem práce je identifikace ... -
Mentoring v prostředí mateřských škol při nástupu zaměstnanců na nové pracoviště
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMothejzíková, Monika (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011)Datum obhajoby: 31. 5. 2011