Estetické postoje Rafaela Kubelíka ve světle mnichovských pramenů
Rafael Kubelík's aesthetic preferences in the light of the Munich sources
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69041Identifikátory
SIS: 127063
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gabrielová, Jarmila
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
23. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Rafael Kubelík, Jan Kubelík, Gustav Mahler, Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, estetika, dramaturgie, interpretace, dirigování, orchestrální hudba, vokální hudba, opera, frázování, orální historieKlíčová slova (anglicky)
Rafael Kubelík, Jan Kubelík, Gustav Mahler, Bavarian Radio Symphony Orchestra, Munich, aesthetics of music, dramaturgy, interpretation, conducting, orchestral music, vocal music, opera, phrasing, oral historyDiplomová práce pojednává o estetických názorech dirigenta Rafaela Kubelíka na základě pramenů přístupných v mnichovských archivních a provozovacích institucích a za pomoci výpovědí pamětníků, kteří působili v Symfonickém orchestru Bavorského rozhlasu v období Kubelíkovy spolupráce s tímto tělesem. Práce obsahuje komentovaný přehled repertoáru prováděného Kubelíkem v abonentních řadách BRSO, který v kombinaci s výpověďmi Kubelíka a ve srovnání s programem hostujících dirigentů poukazuje na Kubelíkovu dramaturgickou činnost a na jeho případné hudební preference. Prezentován je i Kubelíkův vztah a interpretační přístup k opeře a jeho představa o procesu inscenační realizace. Další kapitoly poukazují na Kubelíkovy dirigentské kvality a na jeho specifické interpretační požadavky. Zařazen je také životopis Rafaela Kubelíka a řada vzpomínek pamětníků, které doplňují celkový obraz o Kubelíkově osobnosti.
This dissertation deals with the aesthetic opinions of conductor Rafael Kubelík as evidenced in the materials available in archives and cultural institutions in Munich as well as in the recollections of Bavarian Radio Symphony Orchestra members from the time of Kubelík's direction of that ensemble. The study includes an overview with commentary of the repertoire performed by Kubelík in subscription concerts by the Bavarian Radio Symphony Orchestra, which along with Kubelík's comments and in comparison with the programme of other guest conductors indicates Kubelík's programming activities and probably his musical preferences. This study also discusses Kubelík's interest in opera and his ideas on its staging and production. Other chapters deal with Kubelík's qualities as a conductor and the specific demands he made on his performers. It also includes a curriculum vitae of Rafael Kubelík and a number of recollections by people who knew him, all of which serve to fill out the overall picture of Kubelík's personality.