Anglická a ruská karikatura během Napoleonova tažení do Ruska roku 1812
English and Russian caricature during Napoleon's Russian Campaign 1812
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64827Identifiers
Study Information System: 150187
Collections
- Kvalifikační práce [2276]
Author
Advisor
Referee
Pech, Milan
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
2. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Karikatura, grafika, Napoleonské války, Anglie, Rusko, Napoleon I, anglické umění, ruské umění, Russian campaign 1812Keywords (English)
Caricature, graphic art, Napoleonic wars, England, Russia, Napoleon I, english art, russian art, Ruské tažení 1812Napoleonovo tažení do Ruska roku 1812, poskytlo příležitost ke srovnání reflexí této události, v níž se střetly dva proudy pojetí karikatury, tedy západní a východní, aby společně reagovaly na svého nepřítele, Napoleona I. Kromě zhodnocení literatury k tématu bude práce též směřovat pomocí formální a ikonografické analýzy ke zhodnocení kulturně historického kontextu vývoje dobové karikatury a jejího postavení v rámci tradičně uznávanějších a prestižnějších druhů umění, jako jsou malba a grafika, tedy k nastínění vazby a vývojové úlohy karikatury pro dobové umění. Vybrané zúžení tématu koresponduje se zlomovou historickou událostí sledované doby. Doby, která byla v mnoha směrech počátkem nového umění 19. století.
English and Russian caricature during Napoleon's Russian Campaign 1812 Napoleon's Russian campaign of 1812 provided an oportunity to Compaq reflexions of this event, in which two approaches of carricature eastern and western, met and reacted on their common enemy, Napoleon I. Beside evaluation of the literature this work will also aim, by formal and iconographic analysis for the cultural and historical context of the development of the caricature and it's position in a framework of the more respected and prestigious sorts of art such as painting and graphic art, thus to indicate the connection and development role of the caricature for period art. The chosen topic is, by it's constriction, coresponding to cruicial historical event. An event which was in many ways the begining of the new art of the 19th century.