Zobrazit minimální záznam

Czech Language in the World of Teenagers
dc.contributor.advisorVávra, Martin
dc.creatorBrandová, Magdalena
dc.date.accessioned2020-08-26T09:05:59Z
dc.date.available2020-08-26T09:05:59Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/61189
dc.description.abstractThe primary aim of this diploma thesis is to research language variability of school pupils at the age of 13 and 15, its changes occurring in last decades and the analysis of causes and links leading to these changes. The thesis also deals with social conditionality of contemporary Czech language and relationship between language variability and social stratification. After a theoretical part introducing the method of discourse analysis and Czech language varieties surrounding today's school children, school essays written in the fifties of 20th century and now are compared. In the following part the analysis results of the semi-structured interviews with 15 year old people are brought in. The interviews are focused on teenagers' attitude to contemporary language variability and their considering which social environment and contexts require using of high-level standard language. Finally the questions are raised if the value of language is perceived by teenagers and what social functions of language are indicated by them.en_US
dc.description.abstractPrimárním cílem diplomové práce "Čeština ve světě dospívajících" je zkoumání jazykové variability u české školní mládeže, její proměny v posledních desetiletích a analýza příčin a souvislostí, které k těmto změnám vedly. Práce se rovněž zabývá sociální podmíněností současné češtiny a vztahem mezi jazykovou variabilitou a sociální stratifikací. Po teoretickém úvodu, který objasňuje metodu diskurzivní analýzy a uvažuje o podobách českého jazyka v prostředí dnešní školní mládeže, jsou komparovány školní slohové práce napsané v 50. letech minulého století a práce současné. V další části jsou předkládány závěry analýzy polostrukturovaných rozhovorů s patnáctiletými žáky základní školy. Rozhovory zjišťují, jaké jsou postoje dospívajících k současné jazykové variabilitě a zda mladí lidé rozlišují společenské prostředí a kontexty, vyžadující používání kultivovaného jazyka. V samotném závěru se práce zamýšlí nad otázkou, jestli a do jaké míry představuje mateřský jazyk pro dnešní mládež hodnotu a jaké společenské funkce mladí lidé jazyku přisuzují.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.titleČeština ve světě dospívajícíchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-01-28
dc.description.departmentPracoviště Historické sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Historical Sociologyen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId126063
dc.title.translatedCzech Language in the World of Teenagersen_US
dc.contributor.refereeŠmídová, Olga
dc.identifier.aleph001679079
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistorická sociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineHistorical Sociologyen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Pracoviště Historické sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Historical Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorická sociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistorical Sociologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPrimárním cílem diplomové práce "Čeština ve světě dospívajících" je zkoumání jazykové variability u české školní mládeže, její proměny v posledních desetiletích a analýza příčin a souvislostí, které k těmto změnám vedly. Práce se rovněž zabývá sociální podmíněností současné češtiny a vztahem mezi jazykovou variabilitou a sociální stratifikací. Po teoretickém úvodu, který objasňuje metodu diskurzivní analýzy a uvažuje o podobách českého jazyka v prostředí dnešní školní mládeže, jsou komparovány školní slohové práce napsané v 50. letech minulého století a práce současné. V další části jsou předkládány závěry analýzy polostrukturovaných rozhovorů s patnáctiletými žáky základní školy. Rozhovory zjišťují, jaké jsou postoje dospívajících k současné jazykové variabilitě a zda mladí lidé rozlišují společenské prostředí a kontexty, vyžadující používání kultivovaného jazyka. V samotném závěru se práce zamýšlí nad otázkou, jestli a do jaké míry představuje mateřský jazyk pro dnešní mládež hodnotu a jaké společenské funkce mladí lidé jazyku přisuzují.cs_CZ
uk.abstract.enThe primary aim of this diploma thesis is to research language variability of school pupils at the age of 13 and 15, its changes occurring in last decades and the analysis of causes and links leading to these changes. The thesis also deals with social conditionality of contemporary Czech language and relationship between language variability and social stratification. After a theoretical part introducing the method of discourse analysis and Czech language varieties surrounding today's school children, school essays written in the fifties of 20th century and now are compared. In the following part the analysis results of the semi-structured interviews with 15 year old people are brought in. The interviews are focused on teenagers' attitude to contemporary language variability and their considering which social environment and contexts require using of high-level standard language. Finally the questions are raised if the value of language is perceived by teenagers and what social functions of language are indicated by them.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Pracoviště Historické sociologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990016790790106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV