Čeština ve světě dospívajících
Czech Language in the World of Teenagers
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61189Identifikátory
SIS: 126063
Kolekce
- Kvalifikační práce [6817]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šmídová, Olga
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Historická sociologie
Katedra / ústav / klinika
Pracoviště Historické sociologie
Datum obhajoby
28. 1. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Primárním cílem diplomové práce "Čeština ve světě dospívajících" je zkoumání jazykové variability u české školní mládeže, její proměny v posledních desetiletích a analýza příčin a souvislostí, které k těmto změnám vedly. Práce se rovněž zabývá sociální podmíněností současné češtiny a vztahem mezi jazykovou variabilitou a sociální stratifikací. Po teoretickém úvodu, který objasňuje metodu diskurzivní analýzy a uvažuje o podobách českého jazyka v prostředí dnešní školní mládeže, jsou komparovány školní slohové práce napsané v 50. letech minulého století a práce současné. V další části jsou předkládány závěry analýzy polostrukturovaných rozhovorů s patnáctiletými žáky základní školy. Rozhovory zjišťují, jaké jsou postoje dospívajících k současné jazykové variabilitě a zda mladí lidé rozlišují společenské prostředí a kontexty, vyžadující používání kultivovaného jazyka. V samotném závěru se práce zamýšlí nad otázkou, jestli a do jaké míry představuje mateřský jazyk pro dnešní mládež hodnotu a jaké společenské funkce mladí lidé jazyku přisuzují.
The primary aim of this diploma thesis is to research language variability of school pupils at the age of 13 and 15, its changes occurring in last decades and the analysis of causes and links leading to these changes. The thesis also deals with social conditionality of contemporary Czech language and relationship between language variability and social stratification. After a theoretical part introducing the method of discourse analysis and Czech language varieties surrounding today's school children, school essays written in the fifties of 20th century and now are compared. In the following part the analysis results of the semi-structured interviews with 15 year old people are brought in. The interviews are focused on teenagers' attitude to contemporary language variability and their considering which social environment and contexts require using of high-level standard language. Finally the questions are raised if the value of language is perceived by teenagers and what social functions of language are indicated by them.