Ervín Schulhoff v meziválečném kulturním kontextu pro potřeby současné školy
Ervin Schulhoff in the interwar cultural context for needs of modern school
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59302Identifikátory
SIS: 122608
Kolekce
- Kvalifikační práce [19351]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hurníková, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - hudební výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
17. 1. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Ervín Schulhoff, meziválečný kulturní kontext, avantgarda, dadaismus, neoklasicismus, jazzová taneční hudba, využití ve výuce, současná školaKlíčová slova (anglicky)
Ervin Schulhoff, interwar cultural context, avand-garda, Dadaism, Neoclassicism, jazz dance music, use in lessons, modern schoolErvín Schulhoff v meziválečném kulturním kontextu pro potřeby současné školy Tato práce se zabývá životem a dílem, česko-německého hudebního skladatele meziválečného období, Ervína Schulhoffa. První část práce zpracovává život skladatele v meziválečném kulturním kontextu, druhá se zabývá jeho dílem. Detailněji je zde zpracováno období, ve kterém byl Schulhoff ovlivněn meziválečnou avantgardou, především dadaismem a taneční hudbou jazzové oblasti a také neoklasicismem. Třetí část zpracovává problematiku využití Schulhoffova díla v souvislosti s jeho životem v současné škole a přináší některé náměty a možnosti na využití v hodinách hudební výchovy s mezipředmětovým přesahem. Celá práce je doplněna notovými příklady a obrázky, které slouží k lepší ilustraci dané problematiky. Do příloh jsou zahrnuty další obrázky a fotografie, které mapují život skladatele a také seznam skladeb Ervína Schulhoffa.
Ervin Schulhoff in the interwar cultural context for needs of modern school This thesis deals with life and works of a Czech-German music composer of the interwar period Ervin Schulhoff. The first part of the thesis is concerned with composer's life in the interwar cultural context, the second part focuses on his works. Detailed attention is paid to the period when Schulhoff was influenced by interwar avand-garda movement, particularly by Dadaism and jazz dance music and also Neoclassicism. The third part handles the issue of the use of Schulhoff's work related to his life at nowaday school and brings some ideas and possibilities of use in school music lessons with intersubject overlap. All work is completed with sheet music examples and images serving for better illustration of the subject. In the Appendices are included more pictures and photographs illustrating the composer's life and also the list of Ervin Schulhoff's compositions.