Anežský klášter jako kulturně historická památka
St. Agnes Monastery as a monument of art and history
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57351Identifikátory
SIS: 97380
Kolekce
- Kvalifikační práce [19354]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Županič, Jan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
9. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Anežský klášter, kulturně historická památka, kulturně historické dědictví, občanská výchova, památková péčeKlíčová slova (anglicky)
St. Agnes Convent, cultural and historical monument, cultural and historical heritage, Citizenship, preservation of monumentsPráce se zabývá Anežským klášterem jako kulturně historickou památkou a možnostmi využití kulturně historické památky, konkrétně Anežského kláštera, v hodinách občanské výchovy. Klade si za cíl prozkoumat kulturně historický přínos tohoto kláštera z hlediska funkcí, které měl klášter v minulosti i dnes, na základě zjištěných skutečností posoudit význam těchto funkcí pro památkový význam kláštera a péči o jeho zachování a zvážit využitelnost této památky v občanské výchově na druhém stupni základních škol, včetně návrhu konkrétních činností. V práci se autorka zamýšlí nad smyslem výchovy ke vztahu ke kulturně historickému dědictví, k památkám a jejich ochraně, a možnostmi jejího rozvoje vzhledem k občanské výchově i vzdělávací koncepci České republiky a jejím dokumentům (konkrétně RVP a ŠVP). Na vývoji české památkové péče seznamuje čtenáře s přístupy k ochraně památek v minulosti i dnes a s problémy památkové péče, otvírajícími prostor pro učitele a jejich žáky k reflexi vlastního vztahu k památkám a možnostem aktivního zapojení do péče o památky, jakožto nedílné součásti kulturního životního prostředí člověka.
The work deals with St. Agnes Convent as a cultural and historical monument and possibilities of using a cultural and historical landmark, specifically St. Agnes Convent, in classes of Citizenship. It aims at exploring cultural and historical benefits of this convent from the view of its functions in the past and present, at making use of these findings to judge the importance of these functions for landmark value and preservation of the convent and finally at considering suitability of this monument for Citizenship at Stage 2 of basic schools, including proposals of specific activities. The author discusses the importance of teaching relation to cultural and historical heritage, to monuments and their conservation and also possibilities of its development owing to Citizenship and educational conception of the Czech Republic and related documents (especially "RVP" [Framework Educational Programmes for Basic Education] and "ŠVP" [School Educational Programmes]). Introducing the evolution of preservation of monuments in the Czech Republic, the author acquaints readers with approach to preservation of landmarks in the past and today and with problems of preservation of monuments which opens space for teachers and their students for reflection of their own relation to monuments and possibilities of...