Postavení lásky ve spiritualitě Františka Saleského
The position of love in the spirituality of St. Francis de Sales
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49505Identifikátory
SIS: 65752
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Houkal, Jan
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Teologické nauky
Katedra / ústav / klinika
Katedra fundamentální a dogmatické teologie
Datum obhajoby
24. 1. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Láska, srdce, Bůh, člověk, Panna Maria, milovat, vůle, indiferenceKlíčová slova (anglicky)
Love, heart, God, man, Virgin Mary, to love, will, indifferenceStředem spirituality Františka Saleského je láska. Ve své práci se zabývám nejprve formačními vlivy, které jej utvářely. Z toho vycházím v pojednání o Františkově teologickém optimismu, jeho kořenech i dopadu na pojetí Boha. Ten je pro něj podstatně Bohem v Trojici, jež sdílí lásku nejvyšší formou skrze vtělení Ježíše Krista i s člověkem. S tímto přesvědčením souvisí i Františkovo pojetí lásky, která má u lidské osoby sídlo v srdci. Na samém vrcholu srdce je vůle, která je povolána, aby se rozhodovala na základě lásky, která ji motivuje. Při cestě růstu lásky je nejvyšším cílem svatá lhostejnost (indiference), která umožní Bohu působit na lidské srdce podle svých záměrů. S láskou k Bohu podstatně souvisí pro našeho autora i láska k člověku, který je Božím obrazem. Při svém vedení duší k lásce doporučuje František především vlídnost a jako hlavní prostředky modlitbu a svátosti. Srdce, které se stalo zcela prostupným pro lásku, je milováno a miluje, můžeme nejlépe kontemplovat na Panně Marii.
The centre of S. Francis of Sales's spirituality is love. In my thesis, first of all, I deal with formative influences which formed his personality. This is the starting point in the discourse about Francis's theological optimism, its roots and its influence on the conception of God. For S. Francis God is esentially the God in Trinity, who share love in the highest manner also with a man through the mystery of Incarnation. Francis's conception of love that has its seat in the heart of a human being is connected with that conviction. In the very top of a heart there is the will which is called up to make decisions according to love that gives the true motivation. On the way of the growth of love the highest aim is the holy indifference, which enables God to act in a human heart according to His intentions. For S. Francis love to God is closely connected with love to a man who is the image of God. During his direction of souls to love S. Francis recommends first of all kindness and as the main mens a prayer and sacraments. The heart which has become fully pervaded with love, which loves and is loved, we can best contemplate at Virgin Mary.