Hudebníci na českých šlechtických dvorech v 16. a na počátku 17. století
The musicians in Czech aristocratic courts in the 16th and the beginning of 17th century
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45583Identifiers
Study Information System: 87107
Collections
- Kvalifikační práce [23977]
Author
Advisor
Referee
Holý, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History
Department
Institute of Czech History
Date of defense
21. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
šlechta, raný novověk, hudba, hudební mecenát, hudebníci, kapela, šlechtický dvůr, rožmberská kapela, habsburské kapelyKeywords (English)
early modern nobility, music, musical patronage, musicians, aristocratic court, Rožmberk band, Habsbourg bandPráce se zabývá některými aspekty fungování dvorních hudebních souborů v českých zemích v 16. a na počátku 17. století. Sleduje sociální postavení muzikantů, vyplývající z existujícího nebo naopak chybějícího služebního poměru, jejich kriminalitu a možnosti, nastavené tvůrci právních norem. Dále zasazuje fenomén šlechtických souborů do rámce dobového chápání hudby a hledá možné příčiny a inspirace k (v této době ještě spíše vzácnému) hudebnímu mecenátu. Pozornost je věnována národnostní skladbě u nás působících hudebníků a jejich materiálnímu ohodnocení. V neposlední řadě se tato práce vypořádává s ne zcela jasným souvisejícím pojmoslovím.
The aim of the thesis is to describe a few aspects of aristocratic music groups and professional musician's lives in the 16th and the beginning of 17th century in Czech lands. It deals with their position in a society (which often depended on current employment), criminality and a regime, set by legal rules. Moreover, it focuses on the possibilities of period musical education and on the difference between conception of music as a science and as a pleisure of senses. It seems to be really topical in the Middle Ages and Early Modern Times too and may have influenced activities of patrons. A part of the thesis investigates national and financial situation in musical groups and their role within special organism of aristocratic courts. Finally, it copes with unclear related terminology.