Novomediální vzdělávání na středních waldorfských školách
New media education at secondary waldorf schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45083Identifiers
Study Information System: 94955
Collections
- Kvalifikační práce [23715]
Author
Advisor
Consultant
Mašková, Anna
Referee
Ovesleová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
6. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
mediální gramotnost, mediální výchova, střední školy, waldorfské školy, Rudolf Steiner (1861-1925), Česko, NěmeckoKeywords (English)
media literacy, media education, high schools, waldorf schools (Steiner-Waldorf education), Rudolf Steiner (1861-1925), Czech Republic, GermanyDiplomová práce pojednává o historii a současnosti waldorfských škol založených Rudolfem Steinerem. Dále se zabývá popisem mediální gramotnosti s důrazem na nová média. Popisuje, jakým způsobem je novomediální vzdělávání zakotveno v českém vzdělávacím systému s důrazem na střední školy. Jako konkrétní příklad posloužil školní vzdělávací program pražského waldorfského lycea. Popisuje též, jakým způsobem probíhá mediální vzdělávání v Německu. V další části diplomové práce se nachází vyhodnocení provedeného dotazníku zjišťujícího stav (novo)mediální gramotnosti středoškolských studentů waldorfských škol v Praze a v Semilech a jejich vztah k moderním technologiím. Závěr práce je věnován návrhu na zlepšení výuky založeném na německém vzoru.
The thesis deals with the history and the present of waldorf schools founded by Rudolf Steiner. Also describes media literacy with an emphasis on new media. It covers the way how the new media education is embedded in the Czech educational system. As a particular example served curriculum of the school subject Information and communication technology of the waldorf secondary school in Prague. The thesis also describes the way of media education in Germany. In the second part of this thesis can be found an evaluation of the questionnaire made in secondary waldorf schools in Prague and Semily which had to learn the status quo of (new) media literacy of the students and their relationship with modern technologies. The end of the thesis deals with the suggestion of improvement of the tuition based on the German model.