Novomediální vzdělávání na středních waldorfských školách
New media education at secondary waldorf schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45083Identifikátory
SIS: 94955
Kolekce
- Kvalifikační práce [23727]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Mašková, Anna
Oponent práce
Ovesleová, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Studia nových médií
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií - studia nových médií
Datum obhajoby
6. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
mediální gramotnost, mediální výchova, střední školy, waldorfské školy, Rudolf Steiner (1861-1925), Česko, NěmeckoKlíčová slova (anglicky)
media literacy, media education, high schools, waldorf schools (Steiner-Waldorf education), Rudolf Steiner (1861-1925), Czech Republic, GermanyDiplomová práce pojednává o historii a současnosti waldorfských škol založených Rudolfem Steinerem. Dále se zabývá popisem mediální gramotnosti s důrazem na nová média. Popisuje, jakým způsobem je novomediální vzdělávání zakotveno v českém vzdělávacím systému s důrazem na střední školy. Jako konkrétní příklad posloužil školní vzdělávací program pražského waldorfského lycea. Popisuje též, jakým způsobem probíhá mediální vzdělávání v Německu. V další části diplomové práce se nachází vyhodnocení provedeného dotazníku zjišťujícího stav (novo)mediální gramotnosti středoškolských studentů waldorfských škol v Praze a v Semilech a jejich vztah k moderním technologiím. Závěr práce je věnován návrhu na zlepšení výuky založeném na německém vzoru.
The thesis deals with the history and the present of waldorf schools founded by Rudolf Steiner. Also describes media literacy with an emphasis on new media. It covers the way how the new media education is embedded in the Czech educational system. As a particular example served curriculum of the school subject Information and communication technology of the waldorf secondary school in Prague. The thesis also describes the way of media education in Germany. In the second part of this thesis can be found an evaluation of the questionnaire made in secondary waldorf schools in Prague and Semily which had to learn the status quo of (new) media literacy of the students and their relationship with modern technologies. The end of the thesis deals with the suggestion of improvement of the tuition based on the German model.