Hobojové sólo ve Smetanově Blaníku v kontextu pastorálních motivů v hudbě 19. století
The oboe solo in Smetana's Blaník in the context of the 19th century pastoral musical motifs
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42109Identifikátory
SIS: 108484
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gabrielová, Jarmila
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
13. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Blaník, Bedřich Smetana, symfonická báseň, programní hudba, pastorale, lokální kolorit, hoboj, anglický rohKlíčová slova (anglicky)
Blaník, Bedřich Smetana, symphonic poem, programme music, pastoral, couleur locale, oboe, english hornCílem mé bakalářské práce je poukázání na pastorální tradici v symfonické hudbě 19. století s využitím sólového hoboje či anglického rohu jako charakteristických nástrojů pro tento kolorit. Opěrným bodem pro mou bakalářskou práci je hobojové sólo ve Smetanově symfonické básni Blaník. V souvislosti se Smetanovým Blaníkem byly v této práci shrnuty veškeré nám dosud známé analýzy této symfonické básně a též navržena nová možnost přístupu v hudební analýze, a to ve dvou samostatných kapitolách. Prostřednictvím dalších hudebních ukázek, kterými jsou vybrané části z děl Beethovena, Rossiniho, Berlioze či Wagnera dokládám další přístupy skladatelů k tomuto topos evropské symfonické hudby 19. století.
The aim of this bachelor thesis is to point to the tradition of pastoral in the 19th century symphonic music with the use of the oboe or english horn as the instruments with a special characteristic to this color. As a principal specimen of this kind of music to this thesis was chosen the oboe solo of Smetana's Blaník symphonic poem. In connection with this symphonic poem all the so far known analysis of this piece have been recapitulated with the addition of a proposal to the new possible approach to such an analysis of this piece and all this was laid out to two individual chapters. Through the next specimens of 19 th century pastoral music, among which have been selected parts of Beethoven's, Rossini's, Berlioz's or Wagner's pieces is given evidence of the another compositional approaches to this topos of the 19th century European symphonic music.