Využití MIM při diagnostice časové perspektivy
Using MIM in time perspective diagnostics
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41814Identifikátory
SIS: 99699
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štech, Stanislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
12. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
časová perspektiva, motivace, diagnostika, MIMKlíčová slova (anglicky)
time perspective, motivation, diagnostics, MIMDiplomová práce se zabývá problematikou tematizace časové perspektivy a její diagnostikou u studentů gymnázia. Text je rozdělen do dvou částí - teoretické a praktické, přičemž důraz je kladen na část praktickou. Teoretická část popisuje jednotlivé koncepce časové perspektivy, dále jsou prezentovány poznatky o percepci času, vlivu na chování a vztahu časové perspektivy a motivace výkonu. Podrobněji popisuji teorii osobnostně motivační koncepce časové perspektivy J. Nuttina a koncept perspektivní orientace I. Pavelkové. Shrnuji informace získané z prací Raynera, Gjesmeho a Fraisse. Důležitá je také prezentace diagnostických postupů a metod na konci kapitoly. Meritem empirické části je výzkum realizovaný v dubnu roku 2011, kterého se zúčastnili studenti pěti tříd čáslavského gymnázia a šesté třídy základní školy. Pomocí dvou dotazníkových metod (Metoda motivační indukce a Dotazník perspektivní orientace) bylo zjišťováno, jak studenti tematizují svoji budoucnost. Metoda motivační indukce umožnila získat informace o obsazích časové perspektivy, ale i o zařazení těchto objektů do určitého časového rámce. Dotazník perspektivní orientace zjišťoval souběžnou validitu. Klíčová slova: časová perspektiva, perspektivní orientace, diagnostika budoucí časové perspektivy, metoda motivační indukce, dotazník...
This Diploma thesis thematizes the problem of students' time perspective and its diagnostics. The whole text is divided into two parts - theoretical and practical with emphasis on the theoretical part. The theoretical part will look upon the conceptions of time perspective. Ideas of time perception, the influence of time on human behavior and a connection of time pespective with an achievement motivation are presented. The personality-motivational concept of time perspective by European expert of motivational psychology Jopeph Nuttin are analyzed. From the domestic authors I describe the concept of perpsective orientation by Isabella Pavelkova. These theories are completed with information gained by Rayner, Gjesme and Fraisse. The important section is a chapter where diagnostics and specifics methods are presented. The empirical section contains the results of research provided by 5 classes of high school students with an eight year (or four year) study plan in April 2012 in Caslav. Using two questionaries (Motivational Induction Method and Perspective Orientation Questionary). Motivational Induction Method investigates objects of students' time perspective and summarized these themes into exact time frames. The Perspective Orientation Questionnaire helps investigate external validity. Key words:...